Veelgestelde vragen over het contract

1. Kan ik nog iets aanpassen nadat ik het aanbod heb geaccepteerd?

Wanneer je akkoord bent gegaan met het aanbod, wordt jouw aanvraag direct doorgestuurd naar de nieuwe leverancier. Als je vervolgens nog gegevens wilt wijzigen, kun je contact opnemen met de nieuwe leverancier. De contactgegevens van je nieuwe energieleverancier vind je in de bevestiging die je van Vereniging Eigen Huis ontvangt nadat je het aanbod hebt geaccepteerd. Het duurt maximaal 5 werkdagen voordat je bekend bent bij je nieuwe leverancier.

2. Ik wil graag alsnog afzien van mijn keuze. Hoe regel ik dat?

Wanneer je het aanbod hebt geaccepteerd en van ons de bevestiging hebt ontvangen, zijn je gegevens doorgestuurd naar je nieuwe leverancier. Om de overstap te annuleren, kun je contact opnemen met de overstapservice van de nieuwe leverancier zodra je van hen het welkomstbericht hebt ontvangen. Je hebt 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd en kunt dan kosteloos annuleren.

3. Wat voor contracten worden aangeboden?

Om jou een keuze te bieden, hebben we contracten met een looptijd van 1 jaar en van 3 jaar. Zo kun je bepalen wat het beste bij jouw situatie past. Wij kunnen je daarin niet adviseren omdat ook wij niet exact weten hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen in de komende jaren. Als je voor zowel gas als elektriciteit kiest, moet voor beiden gekozen worden voor dezelfde contractperiode (1 of 3 jaar).

Voordelen 3-jarig contract

  • Zekerheid van de scherpe levertarieven voor 3 jaar.
  • Als de levertarieven in de markt stijgen, dan heb je daar 3 jaar lang geen last van.
  • Je hebt 3 jaar geen omkijken naar je energiecontract.

Voordelen 1-jarig contract

  • Je bent een jaar zeker van scherpe tarieven.
  • Na een jaar ontvang je van de leverancier een verlengingsaanbieding.
  • Mochten de energieprijzen zijn gedaald, dan kun je daar volgend jaar weer van profiteren.

4. Wat wordt het nieuwe termijnbedrag en kan ik deze nog aanpassen?

Je nieuwe leverancier krijgt jouw verbruiksgegevens van de afgelopen drie jaar van je regionale netbeheerder. Op basis van het gemiddeld jaarlijks verbruik over de afgelopen drie jaar (en dus niet op basis van het verbruik dat je bij je inschrijving hebt opgegeven) zal de nieuwe leverancier een termijnbedrag bepalen dat past bij je verbruik. Het termijnbedrag is het bedrag dat je maandelijks betaalt aan de leverancier. 

Tot op zekere hoogte kun je je maandelijks termijnbedrag bij de meeste leveranciers online eenvoudig aanpassen. Als je nog meer wilt verhogen of verlagen, gebeurt dit in overleg met je energieleverancier.

5. Hoe wordt de overstapdatum bepaald?

De overstapdatum hangt af van je huidige contract. In alle gevallen zal je nieuwe leverancier je huidige contract voor jou opzeggen. Hier hoef je zelf dus niets aan te doen. Er zijn twee contractsituaties mogelijk:

Contract voor onbepaalde tijd
Wanneer je bij je huidige leverancier een variabel contract hebt (voor onbepaalde tijd), kun je op elk moment kosteloos overstappen. De overstap zal plaatsvinden 4 tot 8 weken nadat je het aanbod hebt geaccepteerd.

Contract voor bepaalde tijd
Wanneer je een contract heeft voor bepaalde tijd (met een einddatum) zijn er twee mogelijkheden:

  • Je huidige contract loopt af op uiterlijk 4 juli 2019.
    Je kunt dan kosteloos overstappen naar een nieuwe leverancier. Het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie kun je accepteren tot en met 15 januari 2018, maar de daadwerkelijke overstap kan plaatsvinden tot en met 4 juli 2019. Wanneer je huidige contract afloopt binnen de periode tot en met 4 juli 2019, kun je dit aangeven bij je inschrijving. Je nieuwe leverancier zal standaard ter controle in het landelijk dataregister kijken naar de einddatum van je contract, en zorgt ervoor dat je nieuwe contract aansluitend op je huidige contract zal ingaan (in verband met verwerkingstijd wel minimaal 4 - 8 weken na acceptatie). Hiermee voorkom je het betalen van een opzegvergoeding. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.
  • Je huidige contract loopt af na 4 juli 2019
    Ook wanneer je huidig contract na 4 juli 2019 afloopt, kun je ingaan op ons aanbod. Je nieuwe contract start 4 tot 8 weken na acceptatie van ons aanbod. Houd er wel rekening mee dat je huidige leverancier je in dit geval een opzegvergoeding in rekening kan brengen, omdat je je energiecontract voortijdig verbreekt. Hiervoor zal je nieuwe leverancier jou (indien van toepassing) waarschuwen. Je hebt dan 14 kalenderdagen bedenktijd om te besluiten het contract alsnog te annuleren. Als je met een overstap meer kunt besparen dan de opzegvergoeding die je moet betalen aan je huidige leverancier, dan kan overstappen toch interessant zijn.

6. Wat is een opzegvergoeding en wanneer betaal ik deze?

Leveranciers kunnen een opzegvergoeding in rekening brengen voor het vroegtijdig verbreken van een contract met een einddatum (contract voor bepaalde tijd). Onderstaande is dus niet relevant voor jou wanneer je bij je huidige leverancier een doorlopend contract (onbepaalde tijd) hebt met variabele tarieven. 

Loopt je huidige contract af na 4 juli 2019?
Dan is de hoogte van de opzegvergoeding afhankelijk van de hoeveelheid tijd tussen het moment van overstappen tot het moment dat je huidige contract afloopt (de niet uitgediende contractsperiode):

  • Is de periode minder dan 1,5 jaar, dan betaal je maximaal € 50;
  • Ligt de periode tussen 1,5 en 2 jaar, dan betaal je maximaal € 75; 
  • Ligt de periode tussen 2 en 2,5 jaar, dan betaal je maximaal € 100;
  • Ligt de periode boven de 2,5 jaar, dan betaal je maximaal € 125.

Let op! 
Het energiebedrijf mag jou een vergoeding voor gas én een vergoeding voor elektriciteit in rekening brengen. Als je met beiden stopt, betaal je dus maximaal het dubbele bedrag.

7. Ik ga verhuizen. Hoe regel ik dit?

Ook als je binnenkort of pas over een tijdje gaat verhuizen, kun je deelnemen aan de Collectieve Inkoop Energie. Er zijn een paar scenario's mogelijk:

Je start je nieuwe contract in je huidige woning
Als je het energiecontract eerst wil laten ingaan op je huidige adres, hoef je bij ons niet aan te geven dat je gaat verhuizen. Zodra je verhuist, kun je jouw energiecontract laten meeverhuizen. Hiervoor kun je contact opnemen met je nieuwe energieleverancier.

Je start je nieuwe contract zodra je verhuist naar je nieuwe woning

Na acceptatie van het aanbod kun je in de aanvullende gegevens je nieuwe adres en de verhuisdatum doorgeven. De leverancier start het contract dan op de door jou genoemde verhuisdatum op je nieuwe adres. Dit kan alleen wanneer je het contract uiterlijk 4 juli 2019 wilt laten ingaan.

Ga je later verhuizen dan op 4 juli 2019, dan is het alleen mogelijk om het contract te laten starten op je huidige adres en deze op het moment van verhuizen mee te nemen. Hiervoor neem je enkele weken voor de verhuizing contact op met de energieleverancier.

Verhuis je binnen 8 weken na acceptatie van het aanbod?
Na acceptatie van het aanbod kun je een versnelde overstap aanvragen bij je nieuwe leverancier, zodra je van hen een welkomstbericht hebt ontvangen. De overstap kan dan meestal binnen enkele werkdagen plaatsvinden.

Waar moet je verder op letten bij een verhuizing?
Houd je er rekening mee dat een aantal bedragen op je energienota regiogebonden zijn, onafhankelijk zijn van de kosten van de energieleverancier en dus kunnen veranderen bij een verhuizing:

  • Contract starten op nieuwe adres? Wanneer je het nieuwe energiecontract wilt laten ingaan op je nieuwe adres, moet je zelf je oude contract opzeggen. Een nieuwe leverancier kan je huidige contract alleen voor jou opzeggen als postcode + huisnummer hetzelfde blijft.
  • Regiotoeslag gas: het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie berekent jouw regiotoeslag voor gas aan de hand van je opgegeven woonadres. Als je in een andere gasregio gaat wonen, kun je een andere regiotoeslag krijgen en dus een andere gasprijs gaan betalen. De verschillen tussen regio's zijn jaarlijks enkele euro's.
  • Netbeheerkosten: als je verhuist kan het zijn dat je een nieuwe netbeheerder krijgt. Hierdoor kunnen de netbeheerkosten veranderen op je energienota.
  • Tariefplan: als je een dubbeltarief hebt, kan het tijdstip waarop de dag- en nachttarieven ingaan veranderen. Het schakeltijdstip wordt bepaald door jouw netbeheerder, die regiogebonden is. Het grootste gedeelte van Nederland met een dubbele meter schakelt van normaaltarief naar daltarief om 23.00 tot 07.00 uur. In Noord-Brabant, Limburg en delen van Zuid-Holland schakelt de dubbele meter van normaaltarief naar daltarief om 21.00 tot 07.00 uur. Wanneer je twijfelt over het tijdstip van deze tarieven, kun je contact opnemen met je netbeheerder.

8. Wat gebeurt er nadat mijn contract afloopt?

Na afloop van je contract wordt deze automatisch omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd tegen de dan geldende variabele tarieven. Dit is wettelijk zo bepaald en werkt dus bij elke leverancier hetzelfde.

Met inachtneming van de opzegtermijn van 30 dagen, kun je daarna elke maand overstappen naar een andere leverancier of een nieuw contract voor bepaalde tijd aangaan bij je huidige leverancier.

Vrijblijvend inschrijven

Vrijblijvend inschrijven
De gemiddelde besparing van de Collectieve Inkoop Energie is € 300. Schrijf je vrijblijvend in en ontdek wat je kunt besparen. Ja, ik doe meekeyboard_arrow_right

Zo werkt het

Zo werkt het
Wij organiseren een energieveiling en sturen je een persoonlijk aanbod. Als je dit aanbod accepteert, regelen wij de rest. Lees meerkeyboard_arrow_right

Waarom we dit doen

Waarom we dit doen
Wij willen de woonlasten betaalbaar houden. Iedereen heeft recht op scherpe tarieven voor gas en groene stroom.   Lees meerkeyboard_arrow_right

Contactformulier

Contactformulier
Het antwoord op je vraag niet gevonden? Neem contact met ons op via het contactformulier. Bellen kan ook. We zijn te bereiken op (033) 450 7750 (ma - do 9.00 tot 21.00 uur, vr 9.00 tot 16.30 uur). Contactkeyboard_arrow_right