Kennisbank
Wat kan ik doen als ik een klacht heb over mijn financieel dienstverlener?
Heb je een klacht over de financieel dienstverlener, dan moet je de klacht eerst schriftelijk melden bij de directie of interne klachtencommissie van de financiële dienstverlener.
Leidt dit niet tot een goede oplossing? Of heb je geen reactie gehad binnen 6 weken? Dien dan een klacht in bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).
Kifid
Dien je klacht tijdig in bij het Kifid; in ieder geval binnen één jaar nadat je de klacht hebt voorgelegd aan de financiële dienstverlener, of binnen 3 maanden nadat je een brief met een inhoudelijke reactie op je klacht hebt gekregen van de financiële dienstverlener.
Deze procedure is gratis. De financiële dienstverlener moet wel bij het Kifid aangesloten zijn.
Uitspraak Kifid
De meeste financiële dienstverleners die bij het Kifid zijn aangesloten, accepteren de uitspraken van de Geschillencommissie als bindend. Dit geldt in ieder geval voor alle banken die zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en voor alle verzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars.
In andere gevallen zal Kifid aan de financiële dienstverlener vragen om bindend advies over je klacht te accepteren. Wil je financiële dienstverlener dit niet, dan kan het Kifid alleen uitspraak doen als je instemt met een niet-bindend advies. De financiële dienstverlener kan een niet-bindend advies naast zich neerleggen.
Rechter
Is de financiële dienstverlener niet bij het Kifid aangesloten, dan moet je naar de rechter. Je kunt altijd een procedure bij de rechter voeren. Dit kost veel tijd en geld.
Aandachtspunten
- Wanneer je een rechtsbijstandsverzekering hebt, is het verstandig om de klacht over de financieel dienstverlener daar voor te leggen.