Huiseigenaar
VvE
NieuwsOver onsContact
BackHome
Kennisbank

Kan ik in de toekomst nog salderen?

PVV, VVD, NSC en BBB presenteerden op 16 mei het hoofdlijnenakkoord. In het hoofdlijnenakkoord staat dat de salderingsregeling voor zonnepanelen per 1 januari 2027 abrupt komt te vervallen. Er is geen sprake van een geleidelijke afbouw van de regeling zoals in een eerder wetsvoorstel stond opgenomen. Op 14 november 2024 is het wetsvoorstel Beëindiging salderingsregeling aangenomen door de Tweede Kamer. Naar verwachting behandelt de Eerste Kamer het wetsvoorstel in december.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

De vereniging maakt zich ernstig zorgen over de investeringsbereidheid van huiseigenaren in zonnepanelen na afschaffen van de salderingsregeling en daarmee over het behalen van de verduurzamingsdoelstellingen en het draagvlak voor de energietransitie. Het wetsvoorstel leidt niet alleen tot een aanzienlijke verslechtering van de business case voor huishoudens die nog willen investeren, maar ook voor de huishoudens die de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd. Afschaffen van de salderingsregeling mag alleen worden overwogen bij een alternatieve stimuleringsregeling met voldoende consumentenbescherming. Alleen zo heeft iedereen toegang tot (zelf) opgewekte zonnestroom.

Uit onderzoek van PWC is gebleken dat de maximale aanvaardbare terugverdientijd om te investeren voor particulieren 5-9 jaar is. Met dit wetsvoorstel wordt deze maximaal aanvaardbare terugverdientijd volledig losgelaten en geaccepteerd dat de terugverdientijd kan oplopen naar 16 jaar. Dit met de ‘rechtvaardiging’ dat het nog binnen de technische levensduur van de zonnepanelen valt. De vereniging blijft benadrukken dat een garantie van een terugverdientijd van gemiddeld 7 jaar noodzakelijk is om de toekomstige groei van zon op dak te borgen

  • Het wetsvoorstel biedt volgens de vereniging te weinig consumentenbescherming en laat de consument over aan de grillen van de markt wat betreft de terugleververgoeding voor opgewekte elektriciteit. Het enige dat (via de Energiewet) geregeld is, is dat de terugleververgoeding voor teruggeleverde elektriciteit niet negatief mag zijn. De hoogte van de terugleververgoeding, de terugleverkosten en de overige financiële benadeling van zonnepaneeleigenaren zijn essentiële factoren die een grote impact hebben op de terugverdientijd. Het brengt risico’s met zich mee als duidelijke regelgeving hierover ontbreekt en de overheid later reactief moet optreden.
  • Uit onderzoek van Berenschot blijkt dat een lagere terugleververgoeding kan leiden tot een extra toename van 6 jaar van de gemiddelde terugverdientijd. Langjarige zekerheid over een minimum-terugleververgoeding is binnen het huidige wetsvoorstel noodzakelijk om investeringszekerheid te bieden aan mensen die nog moeten investeren en mensen tegemoet te komen die onlangs hebben geïnvesteerd.
  • De vereniging herkent zich ook niet in de optimistische verwachtingen van de minister over gedragsverandering door het afschaffen van de salderingsregeling. Deze zijn niet gebaseerd op enig onderzoek. Bovendien vormt meer eigen verbruik geen realistisch alternatief voor de salderingsregeling. De vaatwasser aanzetten op piekopwek-momenten leidt nauwelijks tot minder terugleveren, een warmtepomp is (vaak) niet nodig op momenten dat er een overschot aan zonnestroom is en veel huishoudens hebben geen elektrische auto of kunnen deze overdag niet aan een eigen laadpaal zetten. De middelen die ervoor kunnen zorgen dat er meer elektriciteit direct wordt verbruikt, kosten extra geld en dat wordt in de toelichting bij het wetsvoorstel vergeten.
  • In de toelichting bij het wetsvoorstel wordt er verwezen naar het onderzoek van Berenschot, in opdracht van de vereniging, naar de terugverdientijd van zonnepanelen. Zo wordt gesteld dat ‘de groep mensen die reeds geïnvesteerd hebben de investering voor een aanzienlijk deel of helemaal terugverdiend heeft bij de beëindiging van de salderingsregeling per 2027’. De groep die in 2022 heeft geïnvesteerd wordt hierbij vergeten. Voor deze zonnepaneeleigenaren loopt de terugverdientijd op tot 16,8 jaar (veel langer dan wat destijds is voorgespiegeld) en zij worden dus aanzienlijk benadeeld. Ook staat in de memorie van toelichting dat de terugverdientijd oploopt van 8,1 tot 15,5 jaar. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat deze 8,1 jaar wordt bereikt bij een percentage direct verbruik van 45 %. De verwachting is dat dit voor een gemiddelde huiseigenaar zonder aanvullende investeringen niet haalbaar is.

Petitie: zonnepanelen moeten blijven lonen

Het kabinet wil de salderingsregeling afschaffen zónder dat hiervoor iets in de plaats komt. Een slechte zaak voor consumenten én de klimaatdoelen. Vind jij ook dat de regering moet zorgen dat zonnepanelen voor iedereen aantrekkelijk blijven? 

Het moet anders! 
Vereniging Eigen Huis vindt dat dit anders moet! Wij roepen het kabinet op ervoor te zorgen dat zonnepanelen ook na afschaffen van de salderingsregeling voor iedereen aantrekkelijk blijven. Eens? Teken de petitie! 

Teken hier de petitie

  • Bescherm consumenten tegen energieleveranciers 
  • Blijf aanschaf van zonnepanelen stimuleren 
  • Zorg voor terugverdientijd van maximaal 7 jaar 
  • Kom met plan om klimaatdoelen te halen 

Wat gaan we doen met deze petitie? 
Wij willen alle handtekeningen aanbieden aan de politiek.

Wat moet het kabinet dan doen volgens Vereniging Eigen Huis? 
Het kabinet heeft meerdere mogelijkheden om ervoor te zorgen dat zonnepanelen voor iedereen aantrekkelijk blijven. Bijvoorbeeld een minimumvergoeding voor stroom die zonnepaneeleigenaren aan het net leveren of een subsidie op de aanschaf van zonnepanelen. Maar het kan bijvoorbeeld ook manieren om zonnestroom op te slaan stimuleren. 

Is Vereniging Eigen Huis voor behoud van de salderingsregeling?
Behoud van de salderingsregeling is voor Vereniging Eigen Huis geen doel. Wel vindt zij dat er eerst alternatieve maatregelen nodig zijn om consumenten te beschermen en de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren.  

Aandachtspunten

  • De hoogte van de terugleververgoeding verschilt flink tussen energieleveranciers. In het verleden kwam het voor dat ook de belastingen (energiebelasting en btw) over de teruggeleverde energie worden vergoed via de terugleververgoeding. Tegenwoordig liggen de terugleververgoedingen veel lager en worden deze belastingen ook niet meer vergoed.
  • De afschaffing van de salderingsregeling geldt alleen voor de stroom die je aan het net teruglevert. Het is dus de moeite waard om de energie die je zelf opwekt direct te gebruiken of op te slaan.
  • De opbrengsten van zonnepanelen leveren voor particulieren primair een besparing op van het energiegebruik en worden daarom ”naar aard” niet aangemerkt als inkomen voor de inkomstenbelasting of sociale voorzieningen (zoals bijstandsuitkeringen). 
  • De salderingsregeling is een regeling die in de wet is vastgelegd. Als de salderingsregeling wordt aangepast dan werkt dat automatisch door in alle energiecontracten. Dus ook in alle lopende energiecontracten. De salderingsregeling is dus niet iets wat je met je energieleverancier afspreekt. Het afsluiten van een langjarig energiecontract zorgt er niet voor dat je eventuele toekomstige wijzigingen in de salderingsregeling kan ontkomen.  

Hoe nu verder

Ook interessant in kennisbank

Deel deze pagina

  • facebook
  • linkedin
  • mail
  • whatsapp
  • Privacystatement
  • Cookiebeleid & instellingen
  • Disclaimer
  • CVD-melding
  • Algemene voorwaarden
  • Opzeggen
  • Adres
  • facebook
  • instagram
  • linkedin
  • youtube