Een sterke positie voor huiseigenaren bij (ver)koop en verbouw
Bij het kopen, verkopen of verbouwen van een woning moeten huiseigenaren sterk staan. Wij maken ons hard voor meer transparantie en betere bescherming tegenover professionele partijen in het proces.
Ons standpunt
Huiseigenaren staan regelmatig voor belangrijke beslissingen rond de woning. Of het nu gaat om de aankoop of verkoop van een huis of om een grote verbouwing - je wilt zeker weten dat je de juiste keuzes maakt. Maar het speelveld is complex, met veel verschillende partijen en belangen.
Vereniging Eigen Huis vindt dat huiseigenaren een stevige positie verdienen. Te vaak zien we dat het koop- en verkoopproces ondoorzichtig is, informatie laat beschikbaar komt en consumenten onnodig tegenover elkaar worden gezet. Ook bij verbouwingen merken we dat huiseigenaren soms in een lastige positie komen door het tekort aan vakmensen.
Een transparanter makelaarsproces
We willen meer transparantie in het koop- en verkoopproces. Makelaars moeten duidelijker communiceren over biedingen, zodat kopers een eerlijke kans krijgen en niet tegen elkaar worden uitgespeeld.
Tijdige informatie bij woningaankoop
Belangrijke informatie over taxatie, financiering en bouwkundige staat moet eerder in het koopproces beschikbaar zijn. Dit geeft kopers meer zekerheid bij hun beslissing.
Een betere positie bij verbouwingen
Huiseigenaren moeten sterker staan bij verbouwingen. We bieden betrouwbare informatie over vakmensen en verbouwprocessen, zodat zij weloverwogen keuzes kunnen maken en goed beslagen ten ijs komen.
Wat doet Vereniging Eigen Huis?
Voor én achter de schermen maken we ons hard voor heldere regels en een transparant verkoopproces. Onze meest recente acties zijn:
2022
augustus 2022
Oprichting Klachtenloket Vastgoedprofessionals
Naar aanleiding van het Meldpunt Oneerlijke Biedingspraktijken hebben we gesprekken gevoerd met het ministerie van Binnenlandse Zaken en de brancheorganisaties van makelaars NVM, VBO en Vastgoedpro. Dit heeft geleid tot een verbeterplan. Onderdeel van het verbeterplan is het inrichten van een meldpunt door de makelaarsorganisaties waar consumenten terecht kunnen. Dit heeft geresulteerd in de oprichting van het Klachtenloket Vastgoedprofessionals waar je nu je klacht kunt neerleggen.
Lees meer over het Klachtenloket Vastgoedprofessionals2021
juni 2021
Brief aan minister Ollongren
Naar aanleiding van de resultaten van het meldpunt oneerlijke biedingspraktijken schrijven wij een brief aan minister van Binnenlandse Zaken Ollongren. Hiermee willen wij de minister op de hoogte stellen van de uitkomsten van het meldpunt en doen we een voorstel voor vervolgstappen om de transparantie in het koopproces te verbeteren. Zo raden we Ollongren met klem aan om met de brancheorganisaties afspraken te maken, waardoor controle beter mogelijk is.
juni 2021
Resultaten meldpunt Oneerlijke biedingspraktijken
Door een schrijnend gebrek aan regels en duidelijke afspraken over verkoopprocedures overschrijden veel makelaars de ethische grenzen van huizenkopers. Zo blijkt uit onze analyse van het meldpunt Oneerlijke Biedingspraktijken. In 2 maanden tijd zijn er 600 meldingen binnengekomen van kopers en verkopers die zich benadeeld voelen bij het zoeken, aankopen of verkopen van een woning. De meeste meldingen komen uit de grote steden: Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Haarlem en Amersfoort.
Bekijk alle resultatenjuni 2021
We hebben de meest voorkomende meldingen die zijn binnengekomen bij het meldpunt op een rij gezet.
maart 2021
Meldpunt Oneerlijke biedingspraktijken
De afgelopen anderhalf jaar ontvingen wij steeds meer klachten van leden die zich oneerlijk behandeld voelden bij de koop of verkoop van een woning. Om de problematiek in kaart te brengen, openden we het meldpunt Oneerlijke Biedingspraktijken. Consumenten konden hier vertrouwelijk en desgewenst anoniem hun verhaal doen. In totaal zijn er ruim 1100 meldingen binnengekomen.
Lees meer over het meldpunt