Maandelijks termijnbedrag energie
Met een termijnbedrag betaal je een maandelijks voorschot op je jaarlijkse energierekening. Hoe wordt je termijnbedrag berekend? En kun je zelf je termijnbedrag verhogen of verlagen? Lees meer over het termijnbedrag.
Waarom termijnbedrag energie betalen
Als het werkelijke verbruik per maand in rekening wordt gebracht is de kans groot dat de energierekening in de wintermaanden voor veel mensen onbetaalbaar wordt. Daarom wordt er voor elke maand een vast termijnbedrag vastgesteld op basis van het gemiddelde energieverbruik over de afgelopen drie jaar. Dit wordt ook wel historische verbruik genoemd. Na een jaar maakt de energieleverancier, zoals Essent, Eneco of Vattenfall, de jaarafrekening op. In de jaarafrekening is berekend hoeveel je moet betalen op basis van het werkelijke verbruik en hoeveel je betaald hebt op basis van je maandelijkse termijnbedrag. Is je termijnbedrag achteraf te laag, dan moet je bijbetalen. Heb je minder energie verbruikt dan van tevoren gedacht, dan ontvang je waarschijnlijk geld terug.
Lees meer over de jaarafrekeningTekst gaat verder onder afbeelding
Verplicht termijnbedrag betalen
Meestal staat in het energiecontract of in de algemene voorwaarden dat de leverancier met een termijnbedrag mag werken. Soms wordt afgesproken dat het betaalde bedrag op basis van het werkelijke verbruik wordt betaald in plaats van een voorschot. Dit komt vooral voor bij contracten met een flexibel energietarief, ook wel dynamische energiecontracten genoemd.
Berekening termijnbedrag door energieleverancier
Voor de berekening van het termijnbedrag kijkt de energieleverancier onder andere naar het historisch verbruik. De hoogte van het termijnbedrag berekent de leverancier ook op basis van de huidige tarieven voor stroom en gas, de energiebelasting en de netbeheerkosten. Is de kans groot dat de energieprijzen stijgen, dan verhogen energieleveranciers het termijnbedrag. Is er geen energieverbruik bekend, zoals bij een nieuwbouwwoning, dan maakt de energieleverancier een schatting van het verwachte energieverbruik.
Termijnbedrag aanpassen
Veel leveranciers bieden de mogelijkheid om je termijnbedrag binnen een bepaalde bandbreedte aan te passen. Bij veel leveranciers kan dit tegenwoordig makkelijk via een app. Is er iets veranderd in je persoonlijke situatie dat gevolgen heeft voor het energieverbruik, dan kan dat ook een aanleiding zijn voor het verhogen of verlagen van het termijnbedrag. Denk aan gezinsuitbreiding of aanschaf van apparaten met een hoog energieverbruik. Maar ook bij het treffen van verduurzamingsmaatregelen, zoals isolatie, een hybride warmtepomp of zonnepanelen kan het verstandig zijn om het termijnbedrag aan te passen. Heb je een variabel contract met tarieven die maandelijks wijzigen, dan kan het verstandig zijn om het termijnbedrag aan te passen om bijbetaling op de jaarrekening te voorkomen. Dit is vooral van belang als de tarieven flink stijgen. Wanneer je het lastig vindt om het termijnbedrag aan de wijzigende tarieven aan te passen, kun je advies vragen aan je energieleverancier.
Let op dat je het termijnbedrag niet te laag instelt om te voorkomen dat je moet bijbetalen na ontvangst van de jaarafrekening.
Niet eens met hoogte termijnbedrag
Als je het niet eens met de hoogte van het termijnbedrag, dan kun je een klacht indienen bij je energieleverancier. Geeft de leverancier nog steeds geen goede reden voor de verhoging, stuur dan via e-mail of post de voorbeeldbrief van de ACM. De leverancier moet binnen vier weken een beslissing nemen over je klacht. Kom je er ondanks deze maatregelen met de leverancier niet uit, dan kun je een melding maken bij de ACM. Leg het geschil ook voor aan de Geschillencommissie voor het onafhankelijk en onpartijdig behandelen van je klacht.
Naar voorbeeldbrief ACM Naar melding maken bij ACM Naar de GeschillencommissieVind het voordeligste contract voor jou met de Energievergelijker
Wil je overstappen van energieleverancier? Vergelijk makkelijk actuele aanbiedingen voor energiecontracten via onze Energievergelijker.
Termijnbedrag hoger dan werkelijke verbruik
Wanneer je de jaarafrekening krijgt zie je wat je definitieve jaarverbruik is. Dit wordt bepaald aan de hand van je meterstanden. Bij ontvangst van de jaarafrekening kan het zijn dat je termijnbedrag voor energie te hoog was ten opzichte van je verbruik. Kortom, je hebt dan meer betaald dan je hebt verbruikt. Is dit het geval, dan ontvang je het teveel betaalde geld terug van je leverancier.
Termijnbedrag lager dan werkelijke verbruik
Is je werkelijke verbruik hoger dan je vooraf dacht, dan kan het zijn dat je moet bijbetalen bij ontvangst van de jaarafrekening. Om deze tegenvaller te voorkomen stellen veel mensen het maandbedrag bewust wat hoger in. Dit voorkomt dat ze aan het einde van het leveringsjaar moeten bijbetalen en juist een bedrag retour krijgen. Op zichzelf lijkt dat een verstandige keuze. Dit kan veranderen als de leverancier tussentijds failliet gaat. Bedragen die je dan kunt vorderen van de leverancier krijg je niet of slechts gedeeltelijk, terugbetaald. Zorg er daarom voor dat je termijnbedrag goed is afgestemd op je verbruik.
Tip! Schrijf je in voor de Collectieve Inkoop Energie
Wil je zeker zijn van je energiekosten komende periode? Schrijf je dan in voor de Collectieve Inkoop Energie.