- Home
- Onze actiepunten
- Verkiezingen 2021
- Hypotheekrenteaftrek en ...
Verkiezingen 2021
Officiële standpunten van de partijen
De politiek, hypotheekrenteaftrek en de fiscale behandeling van de eigen woning
Wat willen politieke partijen met de hypotheekrenteaftrek en de fiscale behandeling van de eigen woning?
Wij hebben de partijprogramma's doorgespit en de officiële standpunten van de partijen op een rijtje gezet.
Daarnaast hebben wij de partijen uitgenodigd om meer helderheid te geven over de toekomstige fiscale behandeling van de eigen woning. Deze aanvullingen hebben we voor je in kaart gebracht
Standpunten
De standpunten en reacties zijn volledig. Deze hebben wij één op één overgenomen van de politieke partijen.
Een betaalbare woning moet voor iedereen bereikbaar zijn. De eigen woning mag daarom geen melkkoe worden door hoge belastingen.
Fiscaal aftrekbaar maken van verduurzaming van de eigen woning moet via het eigenwoningforfait, zodat de overheid duurzame investeringen die de woningwaarde verhogen niet beboet met een hogere belastingaanslag.
De hypotheekrenteaftrek wordt langzaam afgebouwd. Daar nemen we ruim de tijd voor. Het is nu een goed moment, omdat de hypotheekrente laag is. We verlagen tegelijkertijd het eigenwoningforfait.
Het wordt weer mogelijk om tot 50 procent van de hypotheek af te lossen om te voorkomen dat er te veel geld vast gaat zitten in het eigen huis.
De betalingstermijn voor hypotheken verlengen we van 30 naar 40 jaar. De maandlasten kunnen hierdoor zelfs lager zijn.
We bouwen de hypotheekrenteaftrek volledig af. In ruil daarvoor verlagen we de inkomstenbelasting. Daarmee vervalt de standaardduur van de hypotheek van 30 jaar, waardoor een koper ook gemakkelijker kan kiezen om in 35 of 40 jaar af te lossen.
Zonder hypotheekrenteaftrek is er vanuit de overheid geen reden om volledige aflossing van de hypotheek te eisen. Wij willen dat 50 procent van de woningwaarde aflossingsvrij mag worden geleend. Ook moet het makkelijker worden om weer bij te lenen na een eerdere aflossing.
Naast een plek om fijn te wonen, is een koophuis voor veel mensen ook een belangrijk onderdeel van hun vermogen. Nederland heft relatief veel belasting op werk en weinig belasting op vermogen, terwijl de vermogensongelijkheid groot is. Daarom laten we het eigenwoningforfait progressief oplopen, terwijl de inkomstenbelasting naar beneden gaat.
We stimuleren de financiering van duurzame huizen. Voor het bepalen van de maximale hoogte van de hypotheek moet worden gekeken naar de totale woonlasten, inclusief energielasten.
We stoppen met subsidies die de ongelijkheid vergroten en vooral de huizenprijzen opdrijven. We bouwen de hypotheekrenteaftrek versneld af en zorgen dat middeninkomens daar niet onevenredig door worden geraakt.
De bestaande belasting op het eigen huis, het eigenwoningforfait, bouwen we af.
Periodieke betalingen voor erfpacht van de grond zijn niet meer aftrekbaar.
De hypotheekrenteaftrek was ooit bedoeld voor mensen met een laag inkomen om een huis te kunnen kopen, maar is verworden tot een ‘villasubsidie’ voor de rijken, die hier nu het meeste van profiteren.
Voor hypotheken tot aan 350.000 euro blijft alles hetzelfde. Daarboven beperken we de renteaftrek.
Met de huidige extreem lage rente is een hogere staatsschuld te billijken, mits we daarmee cruciale transities en investeringsopgaven op het gebied van energie, woningbouw en mobiliteit realiseren. Daartegenover moeten hervormingen staan die onze economie en samenleving versterken en op langere termijn de overheidsfinanciën structureel verbeteren. Voorbeeld daarvan is het geleidelijk afschaffen van hypotheekrenteaftrek. Dat vermindert de gekte op de woningmarkt, maakt de economie schokbestendiger en stopt de subsidiëring van het aangaan van de in ons land toch al extreem hoge private schulden.
We schaffen aftrekposten als de hypotheekrenteaftrek geleidelijk af en vragen daarmee van rijke Nederlanders een hogere bijdrage.
De ingezette beperking van de hypotheekrenteaftrek wordt verder doorgezet. Met de opbrengst wordt de inkomstenbelasting voor iedereen verlaagd. De hypotheekrenteaftrek wordt in een periode van 10 jaar afgeschaft. De eigen woning wordt fiscaal geleidelijk verplaatst van box 1 naar box 3. In box 3 wordt de vermogensvrijstelling fors verhoogd naar €250.000 voor een alleenstaande en €375.000 voor een stel, zodat huishoudens met een gemiddelde woningwaarde en een doorsnee hoeveelheid spaargeld geen belasting over hun huis en spaargeld hoeven te betalen. Hierdoor hoeven 9 op de 10 woningbezitters geen belasting betalen in box 3. Bovendien is de aflossingseis voor hypotheken in box 3 minder streng dan in box 1, wat liquiditeitsproblemen onder vooral ouderen voorkomt.
De SGP staat positief tegenover een versnelde afbouw of een versobering van de hypotheekrenteaftrek. Deze aftrek heeft, naast voordelen voor eigenwoningbezitters, helaas ook een verstorende werking op de woningmarkt als geheel, zoals hogere huizenprijzen en hogere schulden.
Het is van groot belang dat een eventueel versnelde afbouw of versobering van de hypotheekrenteaftrek geen grote nadelige financiële gevolgen (als gevolg van een hogere belastingdruk) heeft voor eigenwoningbezitters met een hypotheekschuld. Er dienen daarom passende, lastenverlichtende maatregelen genomen te worden, zoals het afschaffen van het eigenwoningforfait en het verlagen van belastingtarieven. Het uitgangspunt blijft dat eigenwoningbezit wordt bevorderd. De versobering van de hypotheekrenteaftrek kan bijvoorbeeld ingevuld worden door deze aftrek alleen voor starters beschikbaar te stellen. Of door de aftrek tot een maximumbedrag mogelijk te maken, bijvoorbeeld tot de NHG-grens van € 325.000. Hierdoor kan de aftrek doelgerichter en effectiever ingezet worden.
Om starters een betere positie op de woningmarkt te geven is bouwsparen een effectief middel. Hierdoor dalen de hypotheeklasten en wordt sparen voor een eerste woning gestimuleerd. Mocht de hypotheekrenteaftrek versneld afgebouwd of versoberd worden, kan bouwsparen ook de negatieve effecten voor starters verminderen. Hypotheekverstrekkers moeten ervoor zorgen dat hypotheken op redelijke wijze kunnen worden overgesloten, zonder al te hoge boetes.
Hypotheekrenteaftrek blijft mogelijk tot een bedrag van € 350.000. De hypotheekrenteaftrek voor bedragen daarboven wordt stapsgewijs afgeschaft. Tegelijkertijd wordt ingezet op wonen weer betaalbaar maken.
Binnen gemeenten moet ruimte komen om de mogelijkheden van de eigen woning te gebruiken om (toekomstige) mantelzorgcombinaties mogelijk te maken, kangoeroewoningen (in één pand twee verschillende woningen), mantelzorgwoningen, aanbouwen om groepswonen al dan niet in familieverband gestimuleerd wordt. Dit moet fiscaal gestimuleerd worden.
Toegankelijkheid van de woningmarkt is ook een kwestie van financiering. Op dit moment is een koopwoning voor veel Nederlanders onbereikbaar, omdat zij geen rente willen betalen of vanuit religieus oogpunt niet kunnen. Denk wil dan ook dat de regering rentevrije financiering van woningen mogelijk gaat maken.
DENK vindt het onrechtvaardig dat op dit moment dure huizen door de overheid worden gesubsidieerd. Daarnaast kunnen de belastingen op woningen eerlijker. DENK wil daarom de hypotheekrenteaftrek versneld en verregaand ontmantelen voor dure woningen.
Handen af van de hypotheekrenteaftrek.
Geen verdere afbouw hypotheekrenteaftrek. Vindt die toch plaats, dan moeten huiseigenaren worden gecompenseerd.
Het CDA heeft geen plannen over de hypotheekrenteaftrek en de fiscale behandeling van de eigen woning opgenomen in het verkiezingsprogramma
Meer informatie:
Verkiezingen 2021: Alle informatie in één overzicht