Zonnepaneeleigenaren benadeeld door saldering per maand
Er worden bijna alleen nog maar variabele energiecontracten aangeboden, soms met maandelijks wisselende tarieven. Steeds vaker salderen energieleveranciers op maandbasis in plaats van op jaarbasis. Dit is financieel nadelig voor zonnepaneeleigenaren. Minister Jetten heeft bevestigd dat salderen daarom op jaarbasis moet gebeuren. Vereniging Eigen Huis is blij met deze bevestiging en roept energieleveranciers op tot compensatie.
03/10/2022 Oproep: Ondanks de duidelijke uitspraak van minister Jetten houden energieleveranciers zich nog steeds niet aan de regels. Saldeert jouw energieleverancier nog steeds op maandbasis? Maak dan bezwaar middels een voorbeeldbrief. Vereniging Eigen Huis heeft toezichthouder ACM om opheldering gevraagd wanneer en op welke manier er zal worden gehandhaafd.
Voorbeeldbrief klacht maandelijks salderen (docx)
Impact variabele energiecontracten op salderen
Zonnepaneeleigenaren kunnen de opgewekte en de teruggeleverde zonne-energie op jaarbasis salderen. Door de komst van variabele energiecontracten, met maandelijks wisselende tarieven, ontving de vereniging steeds meer signalen dat sommige energieleveranciers op maandbasis salderen in plaats van op jaarbasis. Eerder heeft de vereniging de onduidelijkheid over de toepassing van de salderingsregeling aangekaart en zijn er Kamervragen gesteld.
Beantwoording Kamervragen biedt duidelijkheid
Minister Jetten gaf in recente beantwoording van de gestelde Kamervragen duidelijkheid: “Het is de intentie van de salderingsregeling dat de hoeveelheden op jaarbasis gesaldeerd moeten worden, zodat het overschot aan opwekking in de zomer kan worden gesaldeerd tegen het overschot aan afname in de winter”, aldus de minister. “Dit blijkt ook uit de wijze waarop de salderingsregeling tot voor kort werd uitgevoerd: de ingevoerde en onttrokken elektriciteit werden gesaldeerd op de jaarnota.”
Oproep energieleveranciers tot informatie en compensatie
Vereniging Eigen Huis is blij met de bevestiging van de minister dat energieleveranciers het salderen op jaarbasis moeten toepassen. Wanneer de opgewekte en teruggeleverde stroom in de zomermaanden niet gesaldeerd kan worden tegen het overschot aan afname in de wintermaanden, leidt dat tot een hogere energierekening voor huishoudens met zonnepanelen. De vereniging roept energieleveranciers, die salderen op maandbasis hebben toegepast, op om hun klanten te informeren én compenseren voor het financiële nadeel. Deze energieleveranciers kozen voor een andere invulling dan de wettelijke salderingsregeling. Daarmee namen zij bewust een risico. De nadelige gevolgen daarvan mogen echter niet voor rekening komen van zonnepaneeleigenaren.
Meer informatie
- De onzekerheid bij een variabel energiecontract
- Salderingsregeling voor zonnepanelen
- Afbouw salderingsregeling uitgesteld tot 2025
Voorbeeldbrief klacht maandelijks salderen (docx)