Kennisbank
Mijn netbeheerder wil mijn meter vervangen ben ik verplicht om dat te accepteren?
Ja, je bent verplicht vervanging te accepteren om de volgende redenen:
- Als de meter is afgekeurd of kapot is.
- Als de elektriciteitsmeter niet geschikt is voor het terugleveren van stroom en je stroom wilt terugleveren met jouw zonnepanelen.
- En in de toekomst: Als de analoge meter verplicht vervangen moet worden vanwege het afschaffen van de salderingsregeling.
Bij voorkeur plaatst de netbeheerder dan een slimme meter. Wil je dat niet dan kan de netbeheerder, zolang hij die nog op voorraad heeft, ook een digitale meter plaatsen. Het is ook mogelijk om een slimme meter te laten plaatsen waarbij de zendmodule wordt uitgezet. De slimme meter werkt dan net als een digitale meter. Je moet dan op verzoek van de energieleverancier, zelf de meterstanden doorgeven.
Aandachtspunten
- De netbeheerder is verantwoordelijk voor het goed registeren van het energieverbruik (gas en electra) en ook eigenaar van de meter(s).
- De netbeheerder controleert steeksproefsgewijs de verschillende productieseries van de verschillende type meters die ze in hun regio hebben geplaatst. Als blijkt dat er in zo'n serie meter te veel afwijkingen heeft, wordt deze vervangen.
- Bij het vervangen van de meters zal het vooral gaan om de Analoge ferrarismeter en een enkele keer om een digitale meter, maar inmiddels worden ook de eerste series slimme meters al vervangen.
- Als de afbouw van de salderingsregeling definitief is moeten alle draaischijfmeters vervangen worden. Met een draaischijfmeter kun je namelijk niet registreren hoeveel stroom er aan het openbare net wordt geleverd. Mensen die nog geen slimme of digitale meter hebben, krijgen door hun netbeheerder voor de start van de afbouw nogmaals een slimme of digitale meter aangeboden. Je bent dan verplicht dit te accepteren. Weiger je alsnog dan kunnen er boetes volgen.
Hoe nu verder
Informatie over de slimme meter (consuwijzer)