- Home
- Diensten
- Verduurzamen
- Collectieve Inkoop Energ...
- Veelgestelde vragen Coll...
Veelgestelde vragen over Collectieve Inkoop Energie
Heb je vragen? Kijk dan eens tussen de veelgestelde vragen. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Deze actie is er een beperkt aantal contracten beschikbaar. Daardoor kunnen we niet garanderen dat iedereen die zich ingeschreven heeft, een persoonlijk aanbod van ons ontvangt. We sturen de deelnemers in chronologische volgorde het aanbod toe waarbij de eerste inschrijvers ook als eerste een aanbod ontvangen. Ontvang je deze actie geen aanbod? Dan proberen we je volgende ronde een aanbod toe te sturen. We houden je per mail op de hoogte.
Iedereen kan meedoen aan de Collectieve Inkoop Energie. Hoe meer mensen deelnemen, hoe sterker we staan. Je kunt je ook vrijblijvend inschrijven als je nog geen lid bent van Vereniging Eigen Huis. Meedoen is ook mogelijk als je een woning huurt, of als je energiecontract nog niet is afgelopen. Je kan alleen meedoen als je een e-mailadres hebt.
Schrijf je alvast inJa, de inschrijving is vrijblijvend. Na afloop van de veiling ontvang je een e-mail met een link naar je persoonlijk aanbod. Dit aanbod is gebaseerd op je persoonlijke situatie. Je bepaalt zelf of je van het aanbod gebruikmaakt.
Op de inschrijfpagina kun je aanvinken dat je niet weet hoeveel energie je verbruikt. Als je dat doet, kun je je woonsituatie aangeven. Wij schatten je jaarverbruik. Deze gegevens kun je achteraf wijzigen. Op je persoonlijk aanbod zie je de jaarlijkse kosten op basis van het door jou ingevulde verbruik. Door je echte verbruik in te vullen, wordt het aanbod gebaseerd op je situatie.
Voor ieder type verbruiker is een forse besparing op de levertarieven van gas en elektriciteit te behalen. Natuurlijk is dit sterk afhankelijk van het tarief dat je op dit moment betaalt. Door je in te schrijven en exact in te vullen hoeveel je nu verbruikt, krijg je na de veiling een aanbod dat is gebaseerd op je persoonlijke verbruik. Zo zie je direct het verschil in jaarkosten en kun je eenvoudig bepalen of het voor jou loont om over te stappen naar een ander energiecontract.
Overstappen is veilig, heel makkelijk en het scheelt je altijd geld. Toch zijn veel Nederlandse huishoudens nog nooit overgestapt. Daarom organiseert Vereniging Eigen Huis sinds 2009 de Collectieve Inkoop Energie, samen met haar partner iChoosr, specialist in groepsaankopen.
Door samen interesse te tonen in een nieuw energiecontract, krijgen we een scherpe prijs met goede voorwaarden. Inmiddels hebben we al 45 edities van de Collectieve Inkoop Energie georganiseerd en hebben al ruim 800.000 huishoudens gebruik gemaakt van het aanbod. Zij bespaarden gemiddeld € 300 per jaar.
Gebruikmaken van het aanbod kost slechts enkele minuten van je tijd en wij regelen de rest. Zo wordt overstappen een fluitje van een cent.
Absoluut. Je wordt niet beloond als je lang klant blijft bij een energieleverancier. Het beste is om elke keer wanneer je energiecontract afloopt, goed te kijken naar de aanbiedingen van dat moment, ook naar die van andere leveranciers. Als je namelijk niets doet nadat je contract afloopt, kom je vaak automatisch op een duurder tarief.
Ben je nog geen lid van Vereniging Eigen Huis? Na accepteren van het aanbod, wordt je lidmaatschap na 3 weken geactiveerd en ontvang je bevestiging van je gratis lidmaatschap. Heb je eerder gebruik gemaakt van een gratis lidmaatschap? Dan word je automatisch lid wanneer je het aanbod accepteert. Na 3 weken wordt je lidmaatschap opnieuw aangemaakt en ontvang je hier een bevestigingsmail van. De jaarlijkse contributie bedraagt €35,50.
Vereniging Eigen Huis is een onafhankelijke consumentenorganisatie zonder winstoogmerk. Voor de Collectieve Inkoop Energie ontvangen wij per afgesloten energiecontract voor een nieuwe klant een vergoeding van de winnende energieleverancier.
Bij een driejarig contract is dat € 45,- en bij een éénjarig contract € 40,-. Voor bestaande klanten van de energieleverancier die via de Collectieve Inkoop Energie een nieuw contract afsluiten, ontvangen we een vergoeding van € 25,-.
Deze vergoeding gebruiken wij om de al gemaakte kosten voor de organisatie terug te verdienen. Als er daarna geld overblijft, gebruiken we dat om de contributie van de vereniging blijvend betaalbaar te houden.
Gedurende het hele proces van de Collectieve Inkoop Energie kun je rekenen op de ondersteuning van Vereniging Eigen Huis. Onze ervaring is dat het overstapproces goed verloopt. Mocht er toch iets fout gaan tijdens de overstap, dan helpen we je om het op te lossen.
Wij nemen uiteraard niet de klantenservice van de leverancier over. Bij vragen over facturatie, termijnfacturen, meterstanden en technische aansluiting kun je terecht bij je leverancier. Voor alle andere vragen kun je contact met ons opnemen via het contactformulier of telefoon via: (033) 450 77 50. We zijn op maandag tot en met donderdag bereikbaar van 09.00 tot 21.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur.
Nee, dit doen wij enkel bij een overstap via de Collectieve Inkoop Energie. Wij verlenen hulp bij eventuele problemen naar aanleiding van een overstap via de Collectieve Inkoop Energie, maar niet naar aanleiding van andere overstap-methoden.
Het is lastig om in te schatten hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen komende periode. Vereniging Eigen Huis geeft je dan ook geen advies over wat je het beste kunt doen. Wil je duidelijkheid over je energielasten voor de komende periode, dan kan ons aanbod via de Collectieve Inkoop Energie interessant voor je zijn. Vind je het prettig om mee te gaan met de wisselende prijzen per maandag of dag? Dan is een variabel of dynamisch contract wellicht iets voor jou.
Het staat je altijd vrij om het aanbod af te wijzen. Mocht je vervolgens opnieuw mee willen doen aan een volgende ronde van het collectief, dan kun je je opnieuw inschrijven via de website. Je sluit dan weer achter aan in de rij met deelnemers. In verband met de grote hoeveelheid inschrijvingen kunnen we je niet garanderen dat je de eerstvolgende veiling weer mee kunt. Het kan even duren voor je opnieuw aan de beurt bent en een aanbod ontvangt. Houd ondertussen onze Energievergelijker in de gaten.
EnergievergelijkerNormaal gesproken worden er tijdens onze Collectieve Inkoop Energie contracten aangeboden met een looptijd van 1 jaar, 3 jaar en een dynamisch energiecontract.
Ja, dat is eenvoudig zelf te doen via de pagina met je persoonlijk aanbod.
- Onder het aanbod kun je terug naar je gegevens via 'Verander je gegevens'. Je komt dan op de pagina met jouw verbruiksgegevens
- Pas de gegevens aan
- Klik onderaan de pagina op 'Bekijk je aanbod'. Je nieuwe situatie wordt berekend
- Bekijk het resultaat met de nieuwe verbruiksgegevens.
Ook de detailberekeningen zijn aangepast. Zo kun je zelf eenvoudig zien wat het resultaat is bij een gewijzigd verbruik, bijvoorbeeld wanneer je net een nieuwe jaarnota hebt ontvangen van je huidige leverancier.
Als er nog geen veiling is geweest, of er is nog geen persoonlijk aanbod beschikbaar, dan kun je contact opnemen met ons Informatie & Adviescentrum.
Ja, de totaalberekening van de Collectieve Inkoop Energie is inclusief alle kosten. Na de veiling voor energieleveranciers ontvang je van ons een persoonlijk aanbod. Op die pagina kun je klikken op 'Bekijk details' om te zien welke kostenposten dit zijn en hoe hoog deze bedragen zijn.
Om onze tarieven te vergelijken met je huidige tarief raden wij je aan te kijken naar de kale leveringskosten per kWh elektriciteit en m3 gas en naar je vaste leveringskosten. Dit zijn de enige kosten die verschillen per leverancier.
Alle andere kosten, zoals netbeheerkosten en overheidsheffingen, staan wel op je jaarnota maar zijn onafhankelijk van de leverancier. Deze veranderen dus niet als je overstapt naar een andere leverancier.
Wij berekenen alle kosten inclusief btw (21 %). Veel leveranciers noemen op hun jaarrekening de kale tarieven exclusief btw. Om de tarieven goed te vergelijken, is het dus soms nodig om je huidige tarief met 1,21 te vermenigvuldigen. Zo vergelijk je twee tarieven waarin de btw bij beide is meegenomen.
Onze aangeboden tarieven zijn zeer scherp, maar wij kunnen niet garanderen dat ze de laagste zijn. Leveranciers bieden bijvoorbeeld contracten aan via diverse commerciële prijsvergelijkingssites. Ze gebruiken deze prijsvergelijkingssites als marketinginstrument. Vaak zijn de tarieven waartegen je het contract uiteindelijk afsluit echter hoger dan op de prijsvergelijkingssite genoemd worden. Maar als je een beter aanbod via een prijsvergelijkingssite tegenkomt en daaraan de voorkeur geeft, dan ben je daar natuurlijk vrij in. Deelname aan de Collectieve Inkoop Energie is immers vrijblijvend.
Het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie is altijd groen. Vereniging Eigen Huis vertegenwoordigt een grote groep mensen. En waar het kan, willen we een maatschappelijke bijdrage leveren. Ook op het gebied van duurzaamheid. Want alleen als de vraag naar groene stroom toeneemt, zullen leveranciers meer investeren in de productie ervan.
Iedereen kan meedoen aan de Collectieve Inkoop Energie. Je hebt alleen een e-mailadres nodig Je kunt je dus ook vrijblijvend inschrijven als je nog geen lid bent van Vereniging Eigen Huis. Immers: hoe meer mensen zich vrijblijvend inschrijven, hoe sterker we staan en hoe scherper het aanbod. Wanneer je besluit het aanbod te accepteren, bieden wij je een jaar gratis lidmaatschap aan en ontvang je 3 weken daarna een bevestiging van het lidmaatschap per mail. Nadat het gratis jaar afloopt, krijg je van ons bericht. Heb je eerder gebruikgemaakt van een gratis lidmaatschap? Dan wordt na het accepteren van het aanbod automatisch de contributie afgeschreven.
Vereniging Eigen Huis kan je geen advies geven over wat je moet doen. Dit is voor iedereen verschillend. Heb je behoefte aan zekerheid? Dan kun je kiezen voor een vast energiecontract, bijvoorbeeld door je in te schrijven voor onze Collectieve Inkoop Energie. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van energiecontracten met variabele- of dynamische tarieven. De keuze hangt helemaal af waar jouw voorkeur naar uit gaat.
Vrijblijvend inschrijvenMet behulp van je verbruiksinformatie kunnen we de aangeboden tarieven vertalen naar je persoonlijke verbruikssituatie. Dat betekent dat we je dan exact voorrekenen hoe je energienota er met de aangeboden tarieven uit gaat zien. Als je je verbruik niet kent dan kun je bij je inschrijving klikken op 'Ik weet mijn verbruik niet'. Je krijgt dan een venster waar je het verbruik kunt vinden voor jouw type huishouden, dat je vervolgens kunt invullen. Op basis daarvan worden gemiddelde verbruiksgegevens voor je ingevuld.
Deelnemen aan de Collectieve Inkoop Energie is kosteloos. Je kunt je vrijblijvend inschrijven en als je besluit het aanbod te accepteren, heb je een wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen nadat je van je nieuwe leverancier de bevestiging van het nieuwe contract hebt ontvangen.
Om mee te kunnen doen dient je aansluiting en verbruik aan de volgende randvoorwaarden te voldoen:
- Elektriciteitsverbruik tot 20.000 kWh en een aansluitcapaciteit tot en met 3 x 80 Ampère.
- Gasverbruik tot 10.000 m3 en een meter tot en met G6.
Is je verbruik hoger, neem dan contact op met onze servicedesk via (033) 450 7750. We zijn op maandag tot en met donderdag bereikbaar van 09.00 tot 21.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur.
In je persoonlijk aanbod wordt uitgegaan van: - Aansluitcapaciteit elektriciteit tot 3 x 25 Ampère (standaard voor de meeste huishoudens).
- Gasmeters tot en met G6 (standaard voor de meeste huishoudens) en gasprofiel G1 (max verbruik 5.000m3 en G6 meter).
Wanneer de capaciteit van je aansluiting groter is dan hierboven vermeld, betaal je hogere netbeheerkosten dan in je persoonlijk aanbod staat. Deze kosten worden door je regionale netbeheerder bepaald en veranderen niet wanneer je voor de levering van gas en stroom overstapt naar een andere energieleverancier.
Ook als je huurt, kun je meedoen aan de Collectieve Inkoop Energie van Vereniging Eigen Huis en profiteren van de scherpe tarieven van de Collectieve Inkoop Energie. Het energiecontract dient wel op jouw naam te staan en niet op de naam van de verhuurder.
Het is zeker mogelijk om in te schrijven met meerdere woningen of aansluitingen. Voor elke woning of aansluiting moet je een aparte inschrijving maken. Ook zul je voor elke woning of aansluiting, het aanbod moeten accepteren als je wilt overstappen.
Ja, VvE’s kunnen meedoen aan de Collectieve Inkoop Energie als je maximaal jaarlijkse verbruik niet hoger is dan:
- Elektriciteit: 20.000 kWh en een aansluitcapaciteit tot en met 3 x 80 Ampère.
- Gas: 10.000 m3 en een meter tot en met G6 (G1 profiel) of G10, G16 of G25 (G2A profiel). Is je verbruik hoger, neem dan contact op met onze ledenservice.
Houd verder ook rekening met de volgende zaken:
- Per inschrijving kan één gas- en/of elektriciteitsaansluiting deelnemen. Als jouw VvE meerdere aansluitingen of meters heeft (waar de huidige leverancier dus ook aparte rekeningen voor stuurt), moeten die verschillende aansluitingen apart ingeschreven worden.
- Je kunt met één e-mailadres twee inschrijvingen doen. Wil je meer inschrijvingen met één e-mailadres, neem dan contact op met onze ledenservice.
- De energiemeters van je VvE staan geregistreerd onder 1 huisnummer. Dat is het huisnummer dat je kunt invullen.
- Bij 'Achternaam' kun je de naam van je VvE invullen.
Als je stadsverwarming hebt, kun je niet zelf je gasleverancier kiezen. Je kunt bij je inschrijving aangeven dat je alleen wilt overstappen voor elektriciteit. Je persoonlijk aanbod wordt dan daarop gebaseerd.
Je kunt je vakantie- of recreatiewoning ook inschrijven. Bij het persoonlijk aanbod gaan wij er vanuit dat de woning je eigendom is en het een zelfstandige onroerende zaak is. Er is sprake van een zelfstandige onroerende zaak wanneer je van de gemeente een belastingaanslag onroerende zaakbelasting ontvangt voor dat specifieke adres. Als de recreatiewoning onderdeel is van een groot park, kan het zijn dat het gehele park een zelfstandige onroerende zaak is. In dat geval krijgt de specifieke recreatiewoning geen belastingaanslag onroerende zaakbelasting en heeft daarmee ook geen recht op de vermindering energiebelasting. In jouw persoonlijke aanbod moet je dat dus zelf corrigeren.
Ja, dat kan als je max. jaarlijkse verbruik niet hoger is dan:
- Elektriciteit: 20.000 kWh & aansluitcapaciteit t/m 3 x 80 Ampère.
- Gas: 10.000 m3 & een meter t/m G6 (G1 profiel) of G10, G16 of G25 (G2A profiel).
Houd ook rekening met::
- Je bedrijf wordt bij de nieuwe leverancier als particulier behandeld. Houd bijv. rekening met de tenaamstelling v/d facturen & de btw-specificaties op tussentijdse facturen
- Vaak hebben bedrijven speciale afspraken met energieleveranciers. De besparing uit ons aanbod kan minder groot zijn
- De nieuwe leverancier is niet gerechtigd om je oude contract op te zeggen (in tegenstelling tot particulieren). Het opzeggen v/e huidig zakelijk energiecontract dien je zelf te doen
- Bij een zakelijk contract voor onbepaalde tijd, kan je leverancier een opzegboete in rekening brengen. Controleer altijd de algemene voorwaarden van je contract
- De opzegvergoeding kan bij vervroegd opzeggen hoger zijn dan geldt voor particulieren
- Het aanbod vanuit de leverancier is bedoeld voor particulieren, dus behoudt de leverancier altijd de mogelijkheid om aanmeldingen op zakelijke aansluitingen te weigeren
In je persoonlijk aanbod wordt uitgegaan van:
- Aansluitcapaciteit elektriciteit tot 3 x 25 Ampère
- Gasmeters t/m G6 en gasprofiel G1 (max verbruik van 10.000m3 en G6 meter).
Is je capaciteit groter? Houd dan rekening met hogere netbeheerkosten dan wat je in je persoonlijk aanbod ziet. Netbeheerkosten zijn afhankelijk van de regio waar je woont, niet van je energieleverancier.
Ik heb zonnepanelen, kan ik meedoen? Ja, ook wanneer je zonnepanelen hebt, kun je meedoen aan de Collectieve Inkoop Energie. Je kunt bij je inschrijving aangeven dat je zonnepanelen hebt. Zodra de uitslag van de veiling bekend is, ontvang je meer informatie over salderen, terugleveren en de terugleverkosten bij de winnende leverancier(s). Het is vooralsnog niet mogelijk om in jouw persoonlijk aanbod je opgewekte elektriciteit automatisch te verrekenen. We raden je daarom aan je nettoverbruik in te vullen, dus het aantal kWh's die je meer verbruikt dan opwekt. Wanneer je vragen hebt over het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie voor jouw situatie, kun je uiteraard altijd contact opnemen met onze servicedesk.
De uitgangspunten zijn voor alle leveranciers hetzelfde, er kunnen alleen wel kleine verschillen zijn. Bijvoorbeeld welk bedrag je exact krijgt voor het terugleveren van energie. De energieleverancier bepaalt namelijk zelf de vergoeding, binnen de grenzen die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt.
Energieleveranciers zijn wettelijk verplicht de elektriciteit die je teruglevert onbeperkt te verrekenen (salderen) met de elektriciteit die je afneemt per jaar. Uiteraard moet je wel aan de voorwaarden voldoen om terug te leveren. De voorwaarden omtrent terugleveren (wanneer je meer opwekt dan je verbruikt) kunnen per energieleverancier enigszins verschillen, bijvoorbeeld hoeveel cent per opgewekte kilowattuur je ontvangt. Ook de terugleverkosten verschillen per leverancier. Op de pagina van je persoonlijk aanbod kun je hier na de veiling alle informatie over terugleveren terug vinden.
- Salderen: Energieleveranciers zijn wettelijk verplicht de elektriciteit die je zelf opwekt volledig te verrekenen met de elektriciteit die je afneemt per jaar, inclusief energiebelasting en btw. Dat noemen we ook wel salderen. Salderen is dus bij elke energieleverancier mogelijk.
- Terugleveren: Wanneer je op jaarbasis meer teruglevert aan het net dan je verbruikt, dan ontvang je voor het aantal kWh dat overblijft een terugleververgoeding. Deze terugleververgoeding kan verschillen per leverancier. Als je een ouderwetse draaistroommeter hebt, krijg je geen vergoeding voor teruglevering aangezien je meter niet onder de 0 kWh kan draaien.
Iedere leverancier in Nederland mag deelnemen aan de Collectieve Inkoop Energie als zij kunnen voldoen aan onze service- en kwaliteitseisen:
- Voor de duur van het contract moet de leverancier een vaste prijs kunnen aanbieden, met een scherp tarief voor de gehele duur van het contract.
- Leveranciers moeten kunnen aantonen dat het om groene elektriciteit gaat. Voor alle contracten eisen wij Europese WindEnergie.
- Leveranciers dienen voor deelname te bevestigen - en zo nodig aan te tonen - dat ze voldoende capaciteit hebben om een grote groep overstappers snel te kunnen verwerken en ondersteunen.
- Wij vragen van elke leverancier het beschikbaar stellen van een internetpagina met informatie over hun aanbod en een aparte helpdesk (telefoon en e-mail) voor deelnemers van de Collectieve Inkoop Energie.
- Leveranciers moeten deelnemen aan het Contract Einde Register (CER). In dit register wordt geregistreerd welke energieleverancier je hebt en wat de einddatum van je energiecontract is. Normaal gesproken kunnen energieleveranciers de gegevens van het register inzien, op dit moment is dat tijdelijk niet mogelijk.
- Leveranciers moeten zijn aangesloten bij de geschillencommissie en de gedragscode voor energieleveranciers in Nederland
Verschillende energieleveranciers doen mee met de veiling. De leverancier met het beste bod wint. Met de overige leveranciers is afgesproken niet te communiceren over hun deelname.
Dit ligt aan de leverancier. De meeste (grotere) leveranciers hebben al energie ingekocht voor al hun huidige klanten. Zij hoeven op dit moment dus niet veel nieuwe energie in te kopen. Dat maakt het risico van faillissement kleiner. Toch blijven er andere financiële risico’s bestaan door de onzekere energiemarkt. We kunnen een faillissement dus nooit helemaal uitsluiten.
Ja dat kan, zolang je onder de verbruiksgrens van 20.000kWh blijft. Bij het gebruik van een laadpaal, gelden dezelfde tarieven in je energiecontract als voor de rest van je stroomverbruik. Het loont daarom zeker om je in te schrijven voor de Collectieve Inkoop Energie en over te stappen naar een scherp energiecontract. We bieden zowel vaste, als dynamische contracten aan. Het is per huishouden verschillend welk type contract gunstiger is. Heb je zelf een elektrische auto aangeschaft en wil je slim kunnen laden? Dan is een dynamisch energiecontract in de meeste gevallen het voordeligst.
Alle energieleveranciers die meedoen met ons collectief, hanteren dezelfde terugleverkosten als voor haar reguliere klanten. Meestal gaat dit om een staffel waarbij de teruggeleverde energie op jaarbasis een bedrag aan kosten oplevert op basis van de hoeveelheid teruggeleverde energie in combinatie met een lagere of geen loyaliteitsbonus. Na de veiling kun je op de pagina van je persoonlijk aanbod meer informatie vinden over de terugleverkosten van de leverancier.
Je nieuwe leverancier coördineert samen met ons de overstap. Je komt hierbij nooit zonder elektriciteit of gas te zitten. Je nieuwe leverancier zegt je huidige contract op bij je huidige leverancier en bevestigt dit aan jou. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Er zijn twee uitzonderingen waarbij je je huidige contract wel zelf moet opzeggen: 1. Je hebt momenteel een zakelijk contract. 2. Je wilt een nieuw energiecontract laten ingaan op een nieuw adres.
Je nieuwe leverancier controleert eerst of je een contract hebt met een vervaldatum. Het is daarom belangrijk dat je aangeeft wat je contractsituatie is en wanneer deze afloopt. Op basis van deze gegevens wordt vervolgens de meest ideale overstapdatum bepaald om, waar nodig, opzegvergoedingen te voorkomen. Binnen twee weken ontvang je van de nieuwe leverancier een welkomstbericht (per e-mail of post) met het contract, de tarieven en meer informatie over de overstap. Na het ontvangen van het welkomstbericht gaan de 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd in. Je kunt je contract binnen deze periode alsnog kosteloos annuleren. Nadat de 14 kalenderdagen bedenktijd is verstreken, zal je nieuwe leverancier het contract bij je huidige leverancier opzeggen. Rond de startdatum van je contract verzoekt je nieuwe leverancier je om de meterstanden door te geven. Deze worden doorgestuurd naar je oude leverancier, zodat die je eindafrekening kan opmaken. Het is belangrijk om je meterstanden tijdig door te geven, wees hier dus alert op.
Voor de meeste deelnemers zijn er aan het overstappen geen kosten verbonden. De organisatie- en administratiekosten worden gedekt door de vergoeding die de deelnemende leverancier ons betaalt. Zo hoeven we je geen kosten in rekening te brengen en is je voordeel extra groot. Er zijn twee uitzonderingen: 1. een eventueel betaald lidmaatschap bij Vereniging Eigen Huis 2. de opzegvergoeding bij het verbreken van een contract met een einddatum na 1 oktober 2024.
Ben je geen lid en heb je in het verleden al eens een gratis lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis ontvangen? Dan kun je daar niet nogmaals gebruik van maken. Doe je opnieuw mee met ons collectief, dan word je automatisch lid en brengen wij de contributie in rekening.
Heb je een contract met een einddatum ná 1 oktober 2024, dan kan je huidige leverancier een opzegvergoeding in rekening brengen. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van de hoeveelheid tijd tussen het moment van overstappen tot het moment dat je huidige contract afloopt (de niet uitgediende contractperiode). De besparing uit het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie is in dat geval af te wegen tegen de kosten voor het betalen van een opzegvergoeding. Het energiebedrijf mag jou een vergoeding voor gas én een vergoeding voor elektriciteit in rekening brengen. Als je met beiden stopt, betaal je dus maximaal het dubbele bedrag. Check dus goed hoe hoog de opzegvergoeding is en of je hiermee nog op je energierekening bespaart.
Doorgaans krijg je één keer per jaar een jaarnota of jaarafrekening van je energieleverancier. Op dat moment worden je daadwerkelijke verbruikskosten verrekend met de termijnbedragen die je maandelijks hebt betaald. Als je te weinig hebt betaald, moet je bijbetalen. En als je te veel hebt betaald, krijgt je geld terug. Als je via ons besluit over te stappen naar een nieuwe leverancier, moet jouw oude leverancier jou binnen twee maanden nadat je bent overgestapt de eindafrekening sturen. Dit werkt volgens hetzelfde principe als een jaarnota: je daadwerkelijke verbruikskosten worden verrekend met de maandelijks betaalde termijnbedragen. Het enige verschil is dat deze eindafrekening meestal niet over een heel jaar gaat. Afhankelijk van welke maanden er tussen de laatste jaarnota en de eindafrekening zitten, moet je bijbetalen of krijg je geld terug.
Niets. Je houdt de energiemeter die je hebt. De energiemeter is meestal het eigendom van je netbeheerder. De netbeheerder verandert niet als je overstapt naar een andere leverancier. De nieuwe leverancier zal de kosten van de netbeheerder doorberekenen aan jou en dus zie je die kosten terug op de nota van je nieuwe leverancier. Als je de meter huurt van je huidige leverancier dan zal deze leverancier jou na de overstap naar een nieuwe leverancier een nota sturen voor de huur van de meter.
De overstapdatum hangt af van je huidige contract. In alle gevallen zal je nieuwe leverancier je huidige contract voor jou opzeggen. Hier hoef je zelf dus niets aan te doen. Wanneer je bij je huidige leverancier een variabel contract hebt (voor onbepaalde tijd), kun je op elk moment kosteloos overstappen. De overstap zal plaatsvinden 4 tot 8 weken nadat je het aanbod hebt geaccepteerd.
De overstapdatum hangt af van je huidige contract. In alle gevallen zal je nieuwe leverancier je huidige contract voor jou opzeggen. Hier hoef je zelf dus niets aan te doen. Wanneer je een contract hebt voor bepaalde tijd (met een einddatum) wat afloopt binnen het overstapvenster, dan start het nieuwe contract aansluitend op de oude. Als de einddatum buiten het overstapvenster ligt dan, start je nieuwe contract 4 tot 8 weken na acceptatie van ons aanbod. Houd er wel rekening mee dat je huidige leverancier je in dit laatste geval een opzegvergoeding in rekening kan brengen, omdat je je energiecontract voortijdig verbreekt. Hiervoor zal je nieuwe leverancier jou (indien van toepassing) waarschuwen. Je hebt dan 14 kalenderdagen bedenktijd om te besluiten het contract alsnog te annuleren. Als je met een overstap meer kunt besparen dan de opzegvergoeding die je moet betalen aan je huidige leverancier, dan kan overstappen toch interessant zijn.
Wanneer je akkoord bent gegaan met het aanbod, wordt jouw aanvraag direct doorgestuurd naar de nieuwe leverancier. Als je vervolgens nog gegevens wilt wijzigen, kun je contact opnemen met de nieuwe leverancier. De contactgegevens van je nieuwe energieleverancier vind je in de bevestiging die je van Vereniging Eigen Huis ontvangt nadat je het aanbod hebt geaccepteerd. Het duurt maximaal 5 werkdagen voordat je bekend bent bij je nieuwe leverancier.
Wanneer je het aanbod hebt geaccepteerd en van ons de bevestiging hebt ontvangen, zijn je gegevens doorgestuurd naar je nieuwe leverancier. Om de overstap te annuleren, kun je contact opnemen met de overstapservice van de nieuwe leverancier zodra je van hen het welkomstbericht hebt ontvangen. Je hebt 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd en kunt dan kosteloos annuleren.
Wat je precies gaat betalen per maand krijg je te zien in de contractbevestiging van jouw nieuwe leverancier. Dit bedrag kan op twee manieren zijn berekend: 1. De leverancier kijkt naar het historische jaarverbruik op je adres van de afgelopen drie jaar. Zij nemen dit als uitgangspunt voor wat je ook gaat verbruiken in een jaar. Dit delen zij dan door twaalf om een termijnbedrag voor je vast te stellen. 2. De leverancier neemt het jaarverbruik over wat je hebt ingevuld bij je inschrijving. Dit delen zij door twaalf om een termijnbedrag voor je vast te stellen. In beide gevallen kun je het termijnbedrag altijd nog omhoog en omlaag aanpassen bij de leverancier.
Na afloop van je contract wordt deze automatisch omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd tegen de dan geldende variabele tarieven. Dit is wettelijk zo bepaald en werkt dus bij elke leverancier hetzelfde. Met inachtneming van de opzegtermijn van 30 dagen, kun je daarna elke maand overstappen naar een andere leverancier of een nieuw contract voor bepaalde tijd aangaan bij je huidige leverancier.
Zodra de levering van energie (en gas) op jouw adres starten, wordt de levering bij je oude leverancier automatisch beëindigd. Het is niet mogelijk om twee leveranciers op hetzelfde adres te hebben, zo is dat geregeld in de energiemarkt. Voordat de nieuwe leverancier de levering overneemt stuurt de nieuwe leverancier je vorige leverancier ook alvast een seintje zodat die op de hoogte is. Vanaf de overstap heeft je oude leverancier tot 6 weken de tijd om je te voorzien van een eindnota voor de geleverde periode. Let op: heb je een aanmelding gedaan op een nieuw adres en heb je nog een lopend contract op je oude adres? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van het contract op het oude adres.
Je energierekening is opgebouwd uit drie onderdelen: -Leveringskosten -Transport- en netbeheerkosten -Overheidsheffingen & vermindering energiebelasting
Netbeheerkosten zijn de kosten die betaald moeten worden aan de netbeheerder voor het gebruik en beheren van het gas- en elektriciteitsnetwerk. Je netbeheerder is afhankelijk van je postcode en verandert niet wanneer je verandert van energieleverancier. De kosten die vallen onder de netbeheerkosten zijn:
- Vastrecht transport/netwerk voor elektriciteit of gas. De vaste kosten per jaar die je betaalt voor het gebruik van het netwerk.
- Capaciteitstarief transport/netwerk voor elektriciteit of gas. De hoogte hiervan is afhankelijk van de capaciteit van je aansluiting.
- Periodieke aansluitvergoeding voor elektriciteit of gas. Een vergoeding voor het in stand houden en onderhouden van je aansluiting, afhankelijk van de capaciteit van je aansluiting.
- Meterhuur/meetdienst elektriciteit of gas. De meter is meestal eigendom van de netbeheerder; afnemers betalen een bepaald bedrag voor het gebruik ervan.
- Systeemdiensten. Een vast bedrag per jaar voor de diensten van TenneT, de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.
Ongeveer een derde deel van de stroom- en gasrekening van consumenten bestaat uit overheidsheffingen. Naast deze heffingen betaal je 21% btw over de levering van energie, het transport, de huur van een meter en over energiebelasting. Energiebelasting elektriciteit is een milieubelasting van de overheid op het gebruik van elektriciteit. De hoogte van deze belasting is een vast bedrag per kilowattuur (kWh) die je verbruikt. Energiebelasting gas is een milieubelasting van de overheid op het gebruik van gas. De hoogte van deze belasting is een vast bedrag per kubieke meter (m³) die je verbruikt. Let wel op: de ene leverancier vermeldt alle bedragen inclusief btw en de ander exclusief btw.
Huur je de slimme energiemeter van je netbeheerder, dan wordt die bij overstap naar een nieuwe leverancier gewoon weer aan je doorberekend via de energienota. Huur je de slimme energiemeter van je (huidige) leverancier en je besluit over te stappen? Dan zal die leverancier ook na de overstap je een rekening sturen voor de huur van de meter. De hoogte van de rekening mag niet verschillen met de situatie waarin je niet overstapt.
Vanaf 01-07-2021 stoppen netbeheerders met het versturen van een tf-signaal. Dit signaal zorgt ervoor dat jouw oude dubbele meter wisselt tussen dag- en nachtstroom (dubbeltarief). Wanneer je een oude dubbele meter hebt, dan wordt je huidige contract (met dubbeltarief) door jouw energieleverancier omgezet naar een nieuw contract met een enkel elektriciteitstarief. Mocht je toch gebruik willen maken van een dubbeltarief, dan kun je door je netbeheerder een slimme meter laten plaatsen.