Huiseigenaar
VvE
NieuwsOver onsContact
BackBelastingen

Belastingaangifte doen: maak het makkelijker met deze belastingtips

Per 1 maart 2025 kun je de aangifte inkomstenbelasting 2024 invullen. Is je persoonlijke situatie veranderd, bijvoorbeeld door verhuizing of scheiding? Dan kan het invullen van de aangifte lastig zijn. Daarom per situatie belastingtips.

Belasting enveloppen op tafel

Je moet aangifte doen vóór 1 mei. Heb je uitstel aangevraagd, dan kun je de aangifte indienen tot 1 september. Belastingconsulenten krijgen vaak nog langer uitstel. 

Ik heb een woning gekocht

Als je een huis gekocht hebt, heeft dat invloed op je belastingaangifte. Door goed op te letten, betaal je niet te veel belasting. Je kunt sommige kosten aftrekken, maar andere bedragen moet je weer bij je inkomen optellen of juist van je inkomen afhalen. Controleer ook altijd de WOZ-waarde van je woning en let op bij erfpacht.

Eigenwoningforfait

Het eigenwoningforfait hoef je alleen te berekenen over de periode waarin je woning je hoofdverblijf is. In de belastingaangifte vul je daarom bij het onderdeel ‘Woningen en andere onroerende zaken' eerst de datum in waarop je eigenaar werd van de woning (moment van passeren bij de notaris). Vervolgens geef je op wanneer de woning je hoofdverblijf is geworden; vaak de datum waarop je bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen. Het aangifteprogramma berekent hierna automatisch het eigenwoningforfait over de juiste periode.

Lees meer over het eigenwoningforfait

WOZ-waarde controleren

Controleer bij het onderdeel ‘Woningen en andere onroerende zaken’ de WOZ-waarde. Dit is de WOZ-waarde die je in 2024 hebt ontvangen met waardepeildatum 1 januari 2023. Heeft de gemeente je WOZ-waarde voor 2024 nog niet vastgesteld, dan kun je de aankoopsom van je woning invullen als schatting. De WOZ-waarde van je woning vind je op de aanslag gemeentelijke belastingen.

Erfpacht

Heb je het recht van erfpacht op de grond? Geef dan de aftrekbare canon die je in 2024 hebt betaald op in de belastingaangifte. Dit kan bij het onderdeel ‘Woningen en andere onroerende zaken’. Heb je de erfpacht afgekocht en meegefinancierd in de hypotheek? Dan is de rente over dat deel aftrekbaar. De afkoop zelf is niet aftrekbaar.

Eenmalig aftrekbare kosten

Bij het afsluiten van je hypotheek heb je kosten gemaakt. Bekijk welke kosten aftrekbaar zijn. Deze kosten geef je op bij het onderdeel ‘Hypotheken en andere schulden'. Eenmalige kosten die je mag aftrekken van je inkomen zijn bijvoorbeeld advies- en afsluitkosten voor je hypotheek, notariskosten voor de hypotheekakte en taxatiekosten.

Infoblad Welke kosten zijn aftrekbaar? (pdf)

Familielening 

Als je vorig jaar geld hebt geleend van familie of vrienden voor de aankoop van een woning, kun je onder bepaalde voorwaarden de rente aftrekken. Zorg ervoor dat je de gegevens van deze lening en van de geldverstrekker aan de Belastingdienst doorgeeft via de aangifte inkomstenbelasting. 

man en vrouw aan tafel met laptop en papierwerk

Je eerste huis gekocht?

Heb je in 2024 voor het eerst een eigen huis gekocht? Dan doe je in 2025 (over het jaar 2024) voor het eerst belastingaangifte als huiseigenaar. Lastige klus? Niet met het e-book 'Belastingaangifte woningeigenaren'! In duidelijke stappen en screenshots uit het belastingformulier loodsen we je door de aangifte. 

Download het e-book

Ik heb een woning verkocht

  • Heb je in 2024 een woning verkocht met overwaarde? En een andere woning gekocht? Let dan op de Bijleenregeling. Het kan zijn dat niet alle rente over de nieuwe schuld nog aftrekbaar is.

Bijleenregeling (pdf)

  • Heb je in 2024 een woning verkocht met restschuld? Rente en kosten van restschulden die zijn ontstaan na 1 januari 2018 zijn niet meer aftrekbaar. De aftrekregeling geldt alleen voor restschulden die zijn ontstaan tussen 29 oktober 2012 en 31 december 2017. De restschuld geef je op bij het onderdeel Hypotheken en andere schulden in de aangifte.

Ik heb mijn hypotheek overgesloten

De kosten die je hebt gemaakt bij het oversluiten van je hypotheek zijn aftrekbaar. Denk aan de kosten voor hypotheekadvies en inschrijving van de hypotheek. Ook eventueel betaalde boeterente is aftrekbaar. De aftrekbare kosten geef je op bij het onderdeel ‘Hypotheken en andere schulden’ onder ‘Financieringskosten’. Eventueel betaalde boeterente vul je in bij hetzelfde onderdeel, maar dan onder de kop ‘Betaalde rente’. Dit is waar je ook de reguliere hypotheekrente opgeeft. Financier je de oversluitkosten mee in de nieuwe hypotheek, dan is de rente over dat deel van de lening niet aftrekbaar.

Ik heb mijn hypotheekschuld volledig afgelost

Heb je in 2024 je hypotheek volledig afgelost, dan is je eigenwoningforfait hoger dan je aftrekbare kosten, zoals de hypotheekrenteaftrek. Volgens de Wet Hillen heb je recht op een extra aftrekpost ter grootte van het verschil. Sinds 2019 wordt deze aftrekpost in 30 jaar volledig afgebouwd. Dit betekent dat je in de toekomst over een deel van het eigenwoningforfait belasting gaat betalen. 

Bekijk de rekenvoorbeelden

Ik ben gescheiden

  • Ben je in 2024 gescheiden, dan kun je er samen voor kiezen om voor het jaar van uit elkaar gaan fiscaal partner te blijven. Voordeel hiervan is onder andere dat je de aftrek eigen woning in het slot van de belastingaangifte naar eigen inzicht kunt verdelen. Dit kan een groter fiscaal voordeel opleveren.

Stroomschema: Fiscaal partnerschap (pdf)

  • Ben je in 2024 gescheiden, geen fiscaal partner meer en was de woning nog gezamenlijk eigendom, dan mag je alleen jouw aandeel in de woning en hypotheekschuld opgeven in de belastingaangifte. Je kunt alleen de hypotheekrente aftrekken die je zelf hebt betaald. In de praktijk neemt vaak één van de twee het volledige bedrag aan hypotheekrente voor zijn/haar rekening, maar ook dan heb je maar recht op aftrek van 50% van de betaalde hypotheekrente. De andere 50% kan eventueel aftrekbare partneralimentatie zijn, maar dan moet de verplichting tot betaling wel zijn vastgelegd in bijvoorbeeld een convenant.
  • Ben je na scheiden uit jullie woning vertrokken en blijft je ex achter in de woning die nog wel gezamenlijk eigendom is, dan mag je jouw aandeel in de woning en hypotheekschuld nog voor maximaal twee jaar opgeven in box 1. Dit is de Scheidingsregeling. De tweejaarstermijn gaat lopen vanaf het moment dat je uit de woning vertrekt. Na twee jaar verhuist je aandeel in de woning en de hypotheekschuld naar box 3 en eindigt je recht op renteaftrek.

Scheidingsregeling (pdf)

Meer belastingtips per woonsituatie

Ook interessant

Wat moet je allemaal regelen bij een scheiding? Gebruik de scheiden-checklist van de Belastingdienst.

Scheiden-checklist

Ik had een bouwdepot

  • Had je in 2024 een nieuwbouwdepot, dan kun je dit in de belastingaangifte apart opgeven, bij het onderdeel ‘Bankrekeningen en andere bezittingen’ en ‘Bouwdepots’. Over het bedrag dat in het depot staat, heb je een rentevergoeding ontvangen én heb je rente betaald. De ontvangen rente geef je op als 'bijgeschreven rente' bij het onderdeel 'Bouwdepots', de betaalde rente geef je op bij het onderdeel 'Hypotheken en andere schulden'. Soms zijn deze bedragen al ingevuld en hoef je ze alleen nog te controleren. Het aangifteprogramma trekt de vergoeding in de eindberekening af van de betaalde rente. Heb je het depot al twee jaar en nog niet volledig besteed? Dan kun je de betaalde rente over de hoogte van het resterende depot niet meer aftrekken totdat je het alsnog aan de woning uitgeeft.
  • Had je in 2024 een bouwdepot voor het verbouwen van je huis? Je hoeft de ontvangen rente dan de eerste zes maanden niet op te geven in de aangifte. Als de verbouwing langer duurt, moet je de rente die je na deze zes maanden ontvangt wél opgeven als 'bijgeschreven rente'. Geef het verbouwingsdepot op bij de onderdelen ‘Bankrekeningen en andere bezittingen’ en ‘Bouwdepots’. Bij het onderdeel ‘Hypotheken en andere schulden’ kun je de aftrekbare rente opgeven.

Ik heb een appartement

Heeft de Vereniging van Eigenaren (VvE) een lening die voor belastingaftrek in aanmerking komt? Dan kun je aan de hand van ons stappenplan de hoogte van de aftrekpost berekenen die je kunt opgeven in de aangifte inkomstenbelasting. Let op! Deze lening en de betaalde rente staat niet vooringevuld in je belastingaangifte. 

Naar het stappenplan

Als appartementseigenaar telt het aandeel in de reserves van de VvE mee voor het bepalen van je vermogen. De bezittingen in box 3, waaronder dus het aandeel in het vermogen van de VvE, hoeft alleen te worden opgegeven als het totaal daarvan op 1 januari 2024 meer is dan het grensbedrag van € 36.952 (of € 73.904 voor fiscale partners). 

Zo bereken je je aandeel in het VvE-vermogen

Einde middelingsregeling

Heb je de afgelopen jaren sterk wisselende inkomens gehad? Dan kan het zijn dat je meer inkomstenbelasting hebt betaald dan je zou moeten betalen wanneer 3 jaarinkomens allemaal even hoog waren geweest. Dat verschil kun je door middel van een verzoek om middeling terugkrijgen. Het verschil moet dan wel meer dan €545 bedragen. 

De laatste periode waarover je kunt middelen is 2022, 2023 en 2024. Maar let op! Het aanvragen van de middeling over dit tijdvak is pas mogelijk als de definitieve aanslag over 2024 onherroepelijk vaststaat. Doe je voor 1 mei aangifte over 2024, dan ontvang je vaak na de zomer de definitieve aanslag voor 2024. Heb je box-3-inkomen? Dan zal de definitieve aanslag meestal veel later worden vastgesteld. Pas 6 weken na ontvangst van die aanslag kun je het jaar 2024 betrekken in je middelingsverzoek. Lees op de website van de Belastingdienst meer over het middelingsverzoek.

Man en vrouw en kind aan tafel

Belastingwijzer

Meer weten over de fiscale behandeling van je woning? 

Download de Belastingwijzer

Tags

  • Wonen
  • Wonen-Belastingen

Meer over belastingen

Deel deze pagina

  • facebook
  • linkedin
  • mail
  • whatsapp
  • Privacystatement
  • Cookiebeleid & instellingen
  • Disclaimer
  • CVD-melding
  • Algemene voorwaarden
  • Opzeggen
  • Adres
  • facebook
  • instagram
  • linkedin
  • youtube