- Home
- Diensten
- Verzekeringen
- Veelgestelde vragen Eige...
Veelgestelde vragen Eigen Huis Verzekeringen
Heb je vragen? Kijk dan eens tussen de veelgestelde vragen. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Neem dan via de chat contact met ons op.
Veelgestelde vragen
Ja, als je een verzekering aanvraagt via Eigen Huis Verzekeringen, ben je meteen verzekerd. Er zijn twee opties: of je krijgt direct een polis of een voorlopige bevestiging als de verzekeraar nog iets moet controleren. Meestal hoor je binnen een paar dagen of je aanvraag definitief is goedgekeurd. Kijk daarom regelmatig in je mailbox, ook in je spammap.
Hier volgen enkele voorbeelden van risico's die door onze verzekeraar niet kunnen worden verzekerd. Let op, deze lijst is niet allesomvattend. De uiteindelijke beoordeling en acceptatie van het te verzekeren risico wordt door de verzekeraar gedaan:
- Huizen met een herbouwwaarde hoger dan EUR 1.500.000
- Huizen met meer dan 9 kamers
- Huizen met een houten constructie en een rieten dak
- Woningen met traditioneel rieten dak
- Monumentale panden
- Woningen en inboedels die langer dan twee maanden worden verhuurd
- Woningen en inboedels die zakelijk worden gebruikt
- Woningen waarvan u niet de eigenaar bent
- Woningen die langer dan 6 maanden leeg staan
- Inboedels met een waarde van meer dan EUR 150.000
- Bijgebouwen groter dan 60m2
- Garageboxen groter dan 100m2 op een ander adres
- Garageboxen met een herbouwwaarde hoger dan EUR 100.000
- Woningen in het buitenland
Via de chat kun je vragen stellen aan de medewerkers van Eigen Huis Verzekeringen. De chatknop bevindt zich rechtsonder op deze pagina en onderaan de verzekeringspagina's op www.eigenhuis.nl/diensten/verzekeringen. Eigen Huis Verzekeringen is via de chat bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 21.00 uur, op vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur, en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur.
Het is niet mogelijk om zelf de ingangsdatum van je verzekering te wijzigen in jouw Mijn verzekeringen. Stuur je verzoek naar [email protected] met als onderwerp 'Wijzigen ingangsdatum' en vermeld je polisnummer. OpGroen zal de ingangsdatum voor je aanpassen. Let op: de ingangsdatum kan niet worden gewijzigd naar een datum in het verleden. Verzekeringsdekking kan niet met terugwerkende kracht ingaan.
Je kunt je schade eenvoudig melden via jouw Mijn verzekeringen in het verzekeringsportaal. Volg deze stappen:
1. Meld de schade in je klantportaal.
2. OpGroen beoordeelt je schademelding.
3. Indien nodig wordt de schade door een schade-expert onderzocht.
4. OpGroen bepaalt of de schade binnen de dekking valt.
5. OpGroen regelt de schadevergoeding.
Hoe snel het proces verloopt, hangt af van de volledigheid van je melding. Hoe meer informatie je verstrekt, hoe sneller OpGroen je melding kan afhandelen. Upload duidelijke foto’s, relevante documenten, offertes en facturen, en geef een gedetailleerde omschrijving van de situatie.
Als het nodig is, neemt OpGroen contact met je op om aanvullende vragen te stellen.
Je kunt je verzekering zelf wijzigen in jouw Mijn Verzekeringen via het verzekeringsportaal. Volg hiervoor deze stappen:
1. Ga naar jouw Mijn verzekeringen en log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
2. Klik op het 'potloodje' naast het woonpakket of de verzekering die je wilt wijzigen.
3. Als je een verzekering in het woonpakket wilt wijzigen, klik dan op de betreffende verzekering
4. Klik wijzigen
5. Pas de verzekering aan en klik onderaan de pagina op 'bereken'.
6. Als je akkoord bent met de aanpassing klik dan op 'toevoegen of bijwerken in pakket'
7. Als je nog een verzekering wilt aanpassen klik dan op de betreffende verzekering en herhaal punt 4 - 6.
8. Klik vervolgens onderaan de pagina op 'nu aanvragen'.
9. Controleer of je gegevens nog kloppen en klik hierna op 'volgende'
10. Klik hierna op 'afronden'
Je verzekering is nu gewijzigd.
Nee, je kunt geen verzekering aanvragen bij Eigen Huis Verzekeringen met een buitenlands rekeningnummer.
Het is niet mogelijk om zelf je premie over te maken of te betalen met acceptgiro of iDEAL. Bij Eigen Huis Verzekeringen kun je alleen betalen via automatische incasso. Als de incasso meerdere keren mislukt, dan krijg je aanmaanberichten. Volg dan de instructies in deze berichten. Het blijft wel jouw verantwoordelijkheid de premies op tijd te betalen.
We geven een groot deel van onze verdiensten terug in de vorm van korting op je verzekeringspremie. Hierdoor kunnen we je als lid een zeer concurrerende premie aanbieden. Om de kosten en premies zo laag mogelijk te houden, heeft Vereniging Eigen Huis ervoor gekozen om de verzekeringen uitsluitend digitaal aan te bieden met één set voorwaarden. Via je digitale omgeving kun je veel zelf regelen en je kunt ook gebruikmaken van onze chatfunctie voor algemene vragen over je aanvraag en het product.
Vereniging Eigen Huis werkt samen met OpGroen voor het regelen van verzekeringen. OpGroen heeft de bevoegdheid om verzekeringen af te sluiten en te beheren namens verschillende verzekeraars. Hoewel OpGroen veel taken van een verzekeraar uitvoert, dragen zij zelf geen risico’s. Er zijn afspraken gemaakt over wat OpGroen mag doen. Wij kunnen bij OpGroen verzekeringen afsluiten bij verzekeraars op basis van onze eigen voorwaarden, als de verzekeraar daarmee instemt. Als collectief kunnen wij onderhandelen over premies en voorwaarden voor onze leden. Vereniging Eigen Huis speelt een actieve rol in deze onderhandelingen met de verzekeraars.
Niet tevreden over ons product of werk? Laat het ons weten! Dit geeft ons de kans om je goed te helpen en onze diensten te verbeteren.
We nemen klachten serieus. Lukt het niet om een oplossing te vinden tijdens het eerste contact, dan behandelt onze directie de klacht. Je ontvangt binnen 10 werkdagen een reactie. Mocht dit langer duren, dan informeren we je hierover.
Klachten over de verzekering kun je indienen bij de directie van OpGroen via [email protected]. Op verzoek kan Vereniging Eigen Huis bemiddelen. Stuur hiervoor een e-mail naar [email protected].
Wij zijn aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Losse we je klacht niet naar tevredenheid op? Neem dan binnen 3 maanden contact op met het Kifid voor bemiddeling of een bindende uitspraak. Je kunt het geschil ook aan de bevoegde Nederlandse rechter voorleggen als Kifid geen optie is.
Contactgegevens Kifid:
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
www.kifid.nl
Ja, je moet lid zijn om verzekeringen af te nemen. Ben je nog geen lid? Geen probleem, wij zorgen ervoor dat je lid gemaakt wordt. Bovendien krijg je van ons het eerste jaar het lidmaatschap gratis, mits je niet eerder gratis lid bent geweest.
Nee, bij de Opstalverzekering van Eigen Huis Verzekeringen hoef je de herbouwwaarde niet zelf te bepalen. Wij doen dit voor je, zodat je nooit onderverzekerd bent.
Bij de opstalverzekering is glas standaard meeverzekerd. Bij de Inboedelverzekering kun je ervoor kiezen om Glasdekking erbij te nemen. Woon je in een appartement en heb je geen eigen opstalverzekering? Neem dan contact op met je VvE of verhuurder om te vragen hoe het glas is verzekerd.
Ja, zonnepanelen zijn standaard meeverzekerd bij de opstalverzekering van Eigen Huis Verzekeringen.
Voor de meeste inboedel hoef je dat niet zelf te doen, wij doen dat voor je. Met de Inboedelverzekering van Eigen Huis Verzekeringen ben je tot € 150.000 verzekerd en heb je tot dit bedrag de garantie dat je nooit onderverzekerd bent. Ook bijzondere bezittingen, zoals sieraden en kunst, zijn verzekerd, alleen niet onbeperkt. Als je meer wilt verzekeren dan de standaard dekking, kun je extra bijverzekeren.
Ja, je schuur, garage of tuinhuisje op je woonadres zijn standaard meeverzekerd in de opstalverzekering van Eigen Huis Verzekeringen. Losstaande bijgebouwen groter dan 25 m2 of een garage op een ander adres zijn niet standaard meeverzekerd. Deze kun je wel extra verzekeren.
Onder inboedel vallen de losse spullen in je huis, zoals een computer, wasmachine of eettafel. Onder opstal vallen je woonhuis, tuinhuis, schuur en alles wat daaraan vastzit, zoals zonnepanelen, warmtepomp en tuinbeplanting.
Als je inboedel ergens anders is opgeslagen, bijvoorbeeld in een garagebox, is deze beperkt verzekerd. Kijk hiervoor in de voorwaarden.
Als je de buitenhuisdekking hebt toegevoegd aan je inboedelverzekering, zijn je persoonlijke spullen buitenshuis verzekerd. Weet je niet zeker of je deze dekking hebt? Controleer dan je polisblad in je klantportaal. Via het klantportaal kun je al je verzekeringen zelf aanpassen of nieuwe aanvragen.
Met de buitenhuisdekking zijn je spullen die je buiten huis meeneemt verzekerd tot een bepaald maximumbedrag, zoals vermeld in de polisvoorwaarden en op je polisblad. Let op: deze dekking geldt alleen binnen Nederland en verlies wordt niet vergoed.
Eigen Huis VerzekeringenDe spullen in je garage of schuur op hetzelfde adres zijn verzekerd via je inboedelverzekering. Deze ruimtes horen bij je huis. De bedragen die verzekerd zijn, vind je in de polisvoorwaarden.
Heb je een inboedelverzekering via Eigen Huis Verzekeringen, dan is je inboedel tijdens de verhuizing beperkt verzekerd. Je bent alleen verzekerd voor schade door bijvoorbeeld brand, ontploffing, aanrijding of blikseminslag. Schade door diefstal, storm of waterschade wordt niet vergoed. Wil je meer zekerheid tijdens je verhuizing? Denk dan aan het inschakelen van een erkend verhuisbedrijf. Zij hebben vaak een verzekering die schade tijdens het verhuizen dekt.
Ja, dat gebeurt op de achtergrond, zonder dat je er zelf iets van merkt. Met de opstalverzekering van Eigen Huis Verzekeringen ben je altijd verzekerd tegen onderverzekering.
Ja, dat gebeurt regelmatig op de achtergrond, zonder dat je er iets van merkt. Met de inboedelverzekering van Eigen Huis Verzekeringen ben je verzekerd tot maximaal €150.000. Tot dit bedrag ontvang je ook de garantie dat je niet onderverzekerd bent.
Bij al onze producten is het belangrijk om je gezinssamenstelling aan te passen zodra deze verandert. Je kunt je verzekeringen eenvoudig zelf wijzigen via je Mijn verzekeringen.
Het hangt er vanaf welke gezinssamenstelling je hebt meeverzekerd op je aansprakelijkheidsverzekering. Dit kun je terugvinden op de polis of in jouw Mijn verzekeringen. Zolang je kinderen bij je in huis wonen, kun je ze meeverzekeren op de aansprakelijkheidsverzekering. Dit geldt ook voor pleeg-, stief- en adoptiekinderen. Uitwonende studerende kinderen die door jou als verzekeringnemer worden onderhouden, kun je meeverzekeren tot hun 28e jaar. Daarnaast kun je kinderen die in een verpleeginstelling verblijven en door jou worden onderhouden, ook meeverzekeren.
Ja, met de aansprakelijkheidsverzekering van Eigen Huis Verzekeringen ben je ook in het buitenland verzekerd voor aansprakelijkheid. De dekking is wereldwijd. Ben je echter voor zakelijke doeleinden in het buitenland? Dan geldt de dekking niet, want de aansprakelijkheidsverzekering is uitsluitend bedoeld voor privéomstandigheden.
Met de opstal- en inboedelverzekering Super Uitgebreid ben je verzekerd tegen schade aan of verlies van je woning. Deze dekking geldt wanneer de schade het gevolg is van een plotselinge en onvoorziene gebeurtenis die plaatsvindt tijdens de looptijd van de verzekering. Onder een plotselinge en onvoorziene gebeurtenis valt ook het onvoorzien binnendringen van water in de woning door een overstroming van een niet-primaire waterkering. Waterkeringen zijn constructies die water tegenhouden bij hoogwater, waarbij er een onderscheid wordt gemaakt tussen primaire en niet-primaire waterkeringen. Raadpleeg altijd de polisvoorwaarden voor de exacte dekking.
Bereken je premieHeb je autoschade en ben je hiervoor verzekerd? Dan kun je deze laten repareren bij een herstelbedrijf dat met ons samenwerkt.
Via onze pagina voor schadeherstelbedrijven kun je eenvoudig een hersteller bij jou in de buurt vinden. Vul je postcode in en je ziet direct met welke herstellers wij samenwerken.
Vind herstelbedrijvenJa, in principe is het toegestaan dat iemand anders in jouw auto rijdt; deze persoon is dan verzekerd, zolang hij of zij een geldig rijbewijs heeft. Rijdt jouw partner, zoon of dochter echter vaker in jouw auto dan jijzelf? Meld dit dan via jouw Mijn Verzekeringen bij OpGroen, zodat zij als regelmatige bestuurder kunnen worden geregistreerd. Let op: als een ander schade veroorzaakt met jouw auto, kan dit invloed hebben op je schadevrije jaren, bonus-malustreden en eventuele korting.
De premie van een autoverzekering hangt af van verschillende factoren. Over het algemeen geldt dat een uitgebreidere dekking leidt tot een hogere premie. Je kunt kiezen uit drie dekkingsopties: WA, WA + Extra, of WA + Casco (ook wel Allrisk genoemd). Bij een WA-verzekering ben je voor minder schadeoorzaken gedekt dan bij een WA + Casco. Het is daarom belangrijk om goed te overwegen waarvoor je je wilt verzekeren en welke schade je eventueel zelf kunt en wilt dragen. Let niet alleen op de prijs, maar vergelijk ook de voorwaarden zorgvuldig.
Ja, je kunt je schadevrije jaren overdragen aan je (ex-)partner. Hiervoor moet je een afstandsverklaring invullen. Als je (ex-)partner zijn of haar verzekering bij een andere maatschappij heeft afgesloten, stuur je de ingevulde afstandsverklaring naar die verzekeraar. Als je (ex-)partner de verzekering bij ons heeft afgesloten, kun je een scan van de door jou ondertekende afstandsverklaring e-mailen naar: [email protected]
In je Mijn verzekeringen kun je de status van je schademelding volgen. Hier vind je de meest recente updates, lees je de laatste berichten en kun je eenvoudig documenten uploaden. Heb je vragen of kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op via de service- en contactpagina.
Contact opnemenNee, je kinderen kunnen jouw schadevrije jaren niet overnemen. Zij bouwen zelf schadevrije jaren op als zowel de auto als de autoverzekering op hun naam staan. Rijdt je zoon of dochter meer met jouw auto dan jij? Geef dit dan door via jouw Mijn verzekeringen.
Nee, bij Eigen Huis Verzekeringen kun je geen doorlopende reisverzekering voor een korte periode afsluiten. Ook bieden we op dit moment geen kortlopende reisverzekering aan. Onze reisverzekering is een doorlopende verzekering, met als voordeel dat je voor elke vakantie automatisch verzekerd bent en niet telkens een nieuwe verzekering hoeft af te sluiten.
Met de Reisverzekering van Eigen Huis Verzekeringen kun je kiezen voor een aaneengesloten reisduur van maximaal 90 of 180 dagen. Afhankelijk van je keuze ben je verzekerd voor maximaal 90 of 180 dagen aaneengesloten. Controleer je polis voor de details van je dekking. Als je reis onverwacht langer duurt door een vertraging buiten jouw schuld om, ben je ook na 90 of 180 dagen nog verzekerd, mits je zo snel mogelijk terugkeert naar huis.
Heb je de Reisverzekering van Eigen Huis Verzekeringen? Bel dan naar de NN alarmcentrale: +31 (0) 26 400 23 90. Dit nummer vind je ook terug in de polisvoorwaarden van de verzekering. Heb je schade of heb je al hulp gekregen van NN Alarmcentrale? Bel dan 0800-732 25 48 57. De medewerkers van NN Alarmcentrale zijn 24 uur per dag bereikbaar.
Ja, je kind is verzekerd zolang hij of zij geen gevaarlijke werkzaamheden uitvoert. Dit betreft werkzaamheden die doorgaans alleen kunnen worden uitgevoerd met speciale veiligheidsmaatregelen. Let er bovendien op dat de reis niet langer dan 90 of 180 dagen aaneengesloten mag duren. Controleer altijd de door jou afgesloten dekking.