Kennisbank
Hoe ver mag een energieleverancier gaan in het werven en binden van klanten?
Een energieleverancier kan je op verschillende manieren benaderen met de vraag of je klant wilt worden.
Doet de leverancier dit per mail, via internet of telefonisch en sluit je op deze wijze ook een contract met de leverancier af? Dan is er sprake van koop op afstand. Sluit je een contract af aan de deur met een medewerker van de leverancier, dan spreken we van verkoop buiten de verkoopruimte.
Regels bij koop op afstand
Als de overeenkomst tot stand komt via een website, dan is de overeenkomst gesloten op het moment dat je klikt op de knop bestelling met betalingsverplichting. Word je telefonisch benaderd voor het afsluiten van een contract voor levering van gas, water of elektriciteit, dan kan de overeenkomst alleen schriftelijk tot stand komen. Heb je telefonisch ingestemd met het afsluiten van een overeenkomst, maar nog niets getekend, dan is er dus nog geen overeenkomst tot stand gekomen en zit je nergens aan vast.
Voor verlenging of vernieuwing van een bestaande overeenkomst geldt deze schriftelijkheidseis overigens niet.
Contract getekend
Heb je eenmaal een contract getekend dat je per mail is toegezonden of dat na een telefoongesprek met de energieleverancier tot stand is gekomen, dan heb je nog een bedenktijd van 14 dagen. Binnen die 14 dagen kun je het afgesloten contract nog ontbinden. Doe dit schriftelijk, zodat je kunt bewijzen dat je tijdig hebt ontbonden.
Bedenktijd
Gedurende de 14 dagen bedenktijd mag de energieleverancier nog niet gaan leveren, tenzij je hier als klant uitdrukkelijk om verzoekt. Start op jouw verzoek de levering binnen de bedenktijd, maar wil je daarna binnen diezelfde bedenktijd alsnog ontbinden, dan kan dat. Voor de inmiddels geleverde energie moet je dan wel betalen.
Regels bij koop buiten de verkoopruimte
Komt een leverancier onverwacht bij je aan de deur of spreekt hij je bijvoorbeeld in een winkelstraat aan en teken je naar aanleiding daarvan een contract met deze leverancier, dan heb je ook een bedenktijd van 14 dagen, waarbinnen je zonder opgaaf van redenen kunt ontbinden.
Voor energiecontracten begint de termijn te lopen op de dag van het sluiten van de overeenkomst. Besluit je toch van het contract af te zien, doe dit dan schriftelijk, zodat je kunt aantonen dat je binnen de bedenktijd hebt gereageerd.
Aandachtspunten
- Informatieverplichtingen
De energieleverancier heeft bij het sluiten van een overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte informatieverplichtingen. Zo moet hij de prijs noemen en de van toepassing zijnde voorwaarden. Ook moet hij wijzen op het recht van ontbinding.
Voldoet de leverancier niet aan zijn informatieverplichtingen, dan kun je als consument de overeenkomst vernietigen. - Bellen met toestemming
Vanaf 1 juli 2021 mag je niet meer ongevraagd gebeld worden. Alleen als je toestemming hebt gegeven of als je klant bent of bent geweest in de afgelopen 3 jaar, dan mag een leverancier contact met je opnemen. De leverancier moet hier mee stoppen als je laat weten niet meer gebeld te willen worden. Dit is het zogenoemde 'recht van verzet'. Houdt een leverancier zich niet aan de regels dan kun je een klacht indienen via Consuwijzer. Het Bel-me-niet-register is komen te vervallen, omdat dat ervan uitging dat je wel gebeld mocht worden, tenzij je in dit register had aangegeven dat je dat niet wilde.
Hoe nu verder
- Heb je een overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte gesloten met een energieleverancier en wil je daar binnen de gegeven bedenktijd van 14 dagen van af? Laat dit dan schriftelijk aan de leverancier weten.