Kennisbank
Ik heb een geschil met mijn opstalverzekeraar. Welke stappen moet ik nu ondernemen?
Ben je het niet eens met de hoogte van het schadebedrag, dan kun je zelf een expert inschakelen. Dit heet contra-expertise. Let wel op, dat meestal niet alle kosten van deze contra-expert vergoed worden door de opstalverzekeraar. Informeer bij je opstalverzekeraar hoe een contra-expertise werkt en welke kosten hiervan voor vergoeding in aanmerking komen.
Heb je een andere klacht, kijk dan in de polisvoorwaarden. Hierin staat de interne klachtenprocedure of een verwijzing naar een intern klachtenreglement.
Ben je het niet eens met de uitkomst van deze interne klachtenafhandeling, dan kun je twee dingen doen:
- De klacht voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), als de verzekeraar hierbij aangesloten is. Dit moet binnen 3 maanden nadat je op de hoogte bent gesteld van het standpunt van de verzekeraar.
- Naar de rechter stappen.
Aandachtspunten
- Wanneer je eerst naar de rechter gaat, kun je daarna niet meer naar het Kifid. Het Kifid mag namelijk geen klachten in behandeling nemen, die al door een gewone rechter behandeld zijn.