Huiseigenaar
VvE
NieuwsContact
BackHome
Kennisbank

Kan herstel van een gebrek worden geweigerd als het niet op de opleveringslijst van mijn nieuwbouwwoning staat?

Of de aannemer herstel van een gebrek aan je nieuwbouwwoning kan weigeren, als het niet bij de oplevering is geconstateerd, hangt onder andere af van het moment dat je de (koop-/)aannemingsovereenkomst hebt gesloten.

Contract vóór 1-1-2024

Gebrek was zichtbaar bij de oplevering
Gebreken die bij de oplevering zichtbaar zijn, moet je bij de oplevering op het  laten noteren. Laat je een zichtbaar gebrek niet noteren, dan is de aannemer in het algemeen niet meer aansprakelijk voor dat gebrek.

Een gebrek dat je bij oplevering over het hoofd hebt gezien of dat om een andere reden niet op de opleveringslijst terecht is gekomen, kun je zo snel mogelijk per aangetekende brief alsnog melden aan de aannemer (de contractpartij). Hoe sneller je het gebrek meldt, des te groter de kans dat het gebrek toch nog onder de aansprakelijkheid van de aannemer valt. Meld je het gebrek pas weken of maanden na de oplevering, dan is de kans vrij groot dat de aannemer het herstel weigert. 

Gebrek was niet zichtbaar bij de oplevering
Na de oplevering blijft de aannemer aansprakelijk voor gebreken die verborgen waren bij de oplevering.

Meld een gebrek schriftelijk zo spoedig mogelijk aan de aannemer. Stuur een kopie naar Woningborg of BouwGarant, als gebouwd is onder één van die garanties.

Geef gelegenheid tot herstel binnen een redelijke termijn. Blijf niet te lang stil zitten na de melding als je niks meer van de aannemer hoort. Het recht op herstel kan namelijk verjaren (na 2 jaar) of vervallen (bijvoorbeeld 5½ jaar na oplevering).

Contract ná 1-1-2024

Voor contracten die gesloten zijn op of na 1-1-2024 is de aansprakelijkheid van de aannemer voor gebreken wettelijk gewijzigd in jouw voordeel. De aannemer is na de oplevering aansprakelijk voor gebreken - zowel zichtbare gebreken als onzichtbare gebreken - die je bij de oplevering niet hebt ontdekt, tenzij de gebreken niet aan de aannemer zijn toe te rekenen. 

Meld een gebrek schriftelijk zo spoedig mogelijk aan de aannemer. Stuur een kopie naar Woningborg of BouwGarant, als gebouwd is onder één van die garanties.

Geef gelegenheid tot herstel binnen een redelijke termijn. Blijf niet te lang stilzitten na de melding als je niks meer van de aannemer hoort. Het recht op herstel kan namelijk verjaren (na 2 jaar) of vervallen (bijvoorbeeld 5½ jaar na oplevering).

Aandachtspunten

  • Heb je gebruik gemaakt van de 5%-regeling? Dan kun je een deel van het depot (of de bankgarantie) handhaven als niet alle gebreken binnen 3 maanden na de oplevering zijn opgelost. Onderneem actie voordat de termijn van 3 maanden voorbij is.

Hoe nu verder

  • Als de bouwer herstel weigert of niet reageert, schakel dan je rechtsbijstandverzekeraar in of maak gebruik van onze juridische dienstverlening.

Ook interessant in kennisbank

Deel deze pagina

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • mail
  • whatsapp

Direct naar

OpleveringskeuringBouwtechnische keuringHypotheekadviesJuridisch adviesCollectieve Inkoop ZonnepanelenBel de SpoedklusserviceEigen Huis Verzekeringen

Magazine

Magazine
PrivacystatementCookiebeleid & instellingenDisclaimerCVD-meldingAlgemene voorwaardenOpzeggen
facebookinstagramlinkedintwitteryoutube