Kennisbank
Mijn aannemer herstelt de na oplevering van mijn verbouwing ontdekte gebreken niet. Wat kan ik doen?
Kijk allereerst in het contract dat je met de aannemer hebt gesloten en in de algemene voorwaarden welke garantie- en/of aansprakelijkheidstermijnen gelden. In het algemeen kun je de volgende stappen nemen:
Stap 1: Verzoek om herstel
Stuur een brief aan de aannemer waarin je de volgende punten opneemt:
- Meld de gebreken
- Verzoek om herstel binnen bijvoorbeeld 2 weken.
Heb je verbouwgarantie van BouwGarant of verbouwgarantie van Woningborg? Stuur dan een kopie van je melding naar BouwGarant of Woningborg.
Meld de gebreken zo snel mogelijk na ontdekking en binnen de contractuele aansprakelijkheidstermijn aan de aannemer. Wil je de gebreken liever eerst telefonisch melden aan de aannemer? Bevestig de melding dan schriftelijk.
Stap 2: Ingebrekestelling
Als de aannemer niet of negatief reageert, stuur dan een aangetekende brief waarin je de volgende punten opneemt:
- Geef de aannemer een laatste gelegenheid van bijvoorbeeld 2 weken om alsnog tot herstel over te gaan.
- Meld dat je verdere stappen overweegt als hij niet binnen deze termijn tot herstel overgaat.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan eerst contact met de verzekeraar op voordat je de brief stuurt.
Stap 3: Geschillenbeslechting
Als het niet lukt om het geschil op te lossen, overweeg of je een procedure start. Of dat zinvol is hangt onder andere af van je rechtspositie, het financiële belang, de kosten van de procedure en of je een rechtsbijstandsverzekering hebt. Kijk in de contractstukken welke geschillenbeslechtende instantie bevoegd is.
- Als je een BouwGarant-aannemer hebt en de Consumentenvoorwaarden Verbouwingen (Covo) hebt ontvangen, dan is de Geschillencommissie Verbouwingen en Nieuwbouw de bevoegde instantie om het geschil voor te leggen. Deze procedure is relatief goedkoop en eenvoudig. De procedure is erop ingericht dat consumenten deze zelf, zonder rechtsbijstand, kunnen voeren. Schakel wel de rechtsbijstandsverzekeraar in als je die hebt.
- Staat er geen geschillenbeslechtende instantie in de contractstukken, dan is de rechter bevoegd. Bij geschillen tot € 25.000 is de rechtbank sector kanton bevoegd, bij geschillen met een groter financieel belang is de rechtbank sector civiel bevoegd. Bij de sector civiel is een advocaat verplicht.
Heb je verbouwgarantie van BouwGarant of Woningborg en is sprake van een gebrek dat onder die garantie valt? Dan kun je, in plaats van het starten van een procedure, een beroep doen op deze garantie bij BouwGarant respectievelijk Woningborg.
Hoe nu verder
- Kom je er niet uit met de aannemer? Schakel dan de rechtsbijstandsverzekeraar in of maak gebruik van onze juridische dienstverlening.