Huiseigenaar
VvE
NieuwsOver onsContact
BackHome
Kennisbank

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met mijn energierekening?

Neem contact op met je energieleverancier als je het niet eens bent met jouw energierekening. In de algemene (leverings)voorwaarden van jouw energieleverancier staat hoe en binnen welke termijn je een klacht moet indienen.

Kom je er met de leverancier niet uit, dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Energie. Je moet wel voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Jouw energieleverancier is aangesloten bij de overkoepelende organisaties van de energiebedrijven - de Vereniging Energie-Nederland - of geregistreerd bij de Stichting Geschillencommissie (SGC). Je kunt dit nagaan via Energie-Nederland.
  • Na het ontstaan van de klacht heb je eerst zelf geprobeerd met de energieleverancier tot een oplossing te komen. Je hebt de leverancier 4 weken de tijd gegeven om te reageren.
  • Je legt binnen 12 maanden - nadat je daarover voor de eerste keer contact met de leverancier hebt opgenomen - jouw klacht voor aan de Geschillencommissie.
  • Je betaalt klachtengeld aan de Geschillencommissie. Je kunt met een klacht over jouw energierekening ook naar de rechter. De kosten worden dan wel veel hoger en het duurt langer voordat de klacht wordt behandeld. 

Aandachtspunten

  • Eindafrekening na overstap rond de winter
    Bij een overstap tijdens of kort na de winter is de kans relatief groot dat je moet bijbetalen. Je maandbedrag is namelijk afgestemd op jouw jaarverbruik. In de zomer betaal je verhoudingsgewijs te veel en in de winter te weinig. Loopt jouw oude contract bijvoorbeeld van oktober t/m september en stap je over tijdens of na de dure wintermaanden, dan is de kans op bijbetalen groot.

Hoe nu verder

Ook interessant in kennisbank

Deel deze pagina

  • facebook
  • linkedin
  • mail
  • whatsapp
  • Privacystatement
  • Cookiebeleid & instellingen
  • Disclaimer
  • CVD-melding
  • Algemene voorwaarden
  • Opzeggen
  • Adres
  • facebook
  • instagram
  • linkedin
  • youtube