- Home
- Word lid | Vereniging Ei...
- Veelgestelde vragen over...
Veelgestelde vragen over het lidmaatschap
Van je gegevens wijzigen tot de contributiebetaling: vind de antwoorden op al je vragen over het lidmaatschap van Vereniging Eigen Huis.
Lidmaatschap
Vereniging Eigen Huis is de enige partij in Nederland die opkomt voor de belangen van woningbezitters. Samen zorgen we dat wonen in een eigen huis betaalbaar en aantrekkelijk blijft. Samen staan we sterker. Dankzij 800.000 leden kunnen we een vuist maken en misstanden aanpakken. Als lid krijg je bovendien:
- persoonlijk advies bij vragen rond het kopen, bewonen en verkopen van je huis
- gratis voorbeeldbrieven en -contracten, digitale hulpmiddelen, Eigen Huis Magazine
- hypotheekadvies, juridische bijstand en bouwkundige keuringen bij koop, verkoop en verbouwing tegen aantrekkelijke tarieven
- korting op energie en zonnepanelen
Het lidmaatschap kost € 35,50 (automatische incasso) per jaar. Voor overige betaalmethoden wordt er € 1,90 administratiekosten in rekening gebracht.
Het tarief voor een Vereniging van Eigenaars bedraagt € 75,25 (automatische incasso). Voor overige betaalmethoden wordt er € 1,90 administratiekosten in rekening gebracht.
Na inschrijving kun je direct gebruikmaken van al onze producten en diensten. De contributie gaat in op de eerste van de volgende maand en is vanaf dat moment een jaar geldig.
Je lidnummer kun je op verschillende plaatsen terugvinden:
- Op de welkomst- en/of contributiebrief;
- Op de nieuwsbrief als je hierop bent geabonneerd;
- Als je inlogt op onze website, bij je persoonlijke gegevens
Jammer dat je erover denkt om je lidmaatschap op te zeggen. Wij hanteren een opzegtermijn van 1 maand voor het einde van je lidmaatschap. Je kunt je lidmaatschap opzeggen via Mijn Eigen Huis. Dit is jouw persoonlijke online omgeving. Ook kun je jouw opzegging telefonisch aan ons doorgeven. Wij zijn bereikbaar op het telefoonnummer (033) 450 77 50 op maandag t/m donderdag van 09.00 – 21.00 uur en vrijdag van 09.00 – 16.30 uur.
Log in op Mijn Eigen HuisJa, je kunt ook anderen laten profiteren van alle voordelen van het lidmaatschap. Het eerste jaar betaal je het contributiebedrag voor het nieuwe lid. Daarna betaalt het nieuwe lid zelf.
Vraag een cadeaulidmaatschap aanJa, een Vereniging van Eigenaars (VvE) kan ook lid worden van Vereniging Eigen Huis. De voordelen:
- Meerjarenonderhoudsplan voor inzicht in de bouwkundige staat en advies over het herstel van eventuele gebreken.
- Juridisch, financieel en bouwkundig advies.
Ja, dat is zeker nuttig. Binnen het VvE-lidmaatschap kan het bestuur VvE-gerelateerde vragen stellen en diensten afnemen speciaal voor VvE's. Het is daarnaast handig ook zelf als appartementseigenaar lid te worden, want dan profiteer je van alle voordelen, zoals:
- gratis telefonisch advies bij al je vragen rond onder andere (ver)kopen, verbouwen, nieuwbouw, burenrecht, overheidskwesties, WOZ en de VvE;
- gratis voorbeeldbrieven en -contracten, digitale hulpmiddelen, Eigen Huis Magazine;
- hypotheekadvies, juridische bijstand en bouwkundige keuringen bij koop, verkoop en verbouwing tegen aantrekkelijke tarieven;
- korting op bijvoorbeeld energie, woon- en andere verzekeringen.
Gegevens wijzigen
Je wijzigt makkelijk en snel zelf je persoonsgegevens of bankrekeningnummer in Mijn Eigen Huis. Dit is jouw persoonlijke online omgeving.
Log in op Mijn Eigen HuisJe kunt alleen telefonisch de tenaamstelling van je lidmaatschap wijzigen. Wij zijn bereikbaar op het telefoonnummer (033) 450 77 50 op maandag t/m donderdag van 09.00 – 21.00 uur en vrijdag van 09.00 – 16.30 uur.
Neem hiervoor telefonisch contact met ons op. We helpen je graag verder. Wij zijn bereikbaar op het telefoonnummer (033) 450 77 50 op maandag t/m donderdag van 09.00 – 21.00 uur en vrijdag van 09.00 – 16.30 uur.
Je wijzigt makkelijk en snel zelf je betaalwijze in Mijn Eigen Huis. Dit is jouw persoonlijke online omgeving. Betaal je via bankoverschrijving en wil je dit omzetten naar automatische incasso, zet dan het vinkje bij ‘automatische incasso’ aan en bevestig je keuze met je wachtwoord. Met een automatische incasso weet je zeker dat je op tijd betaalt en worden er geen administratiekosten in rekening gebracht.
Log in op Mijn Eigen HuisNeem hiervoor telefonisch contact met ons op. We helpen je graag verder. Wij zijn bereikbaar op het telefoonnummer (033) 450 77 50 op maandag t/m donderdag van 09.00 – 21.00 uur en vrijdag van 09.00 – 16.30 uur.
Looptijd
Het lidmaatschap betreft een jaarlidmaatschap. Een lidmaatschapsjaar duurt 12 maanden. Zodra je je inschrijft kun je gebruik maken van al onze producten en diensten, maar de officiële ingangsdatum is de eerste dag van de eerstvolgende maand.
Voorbeeld: je schrijft je in op 4 april, je lidmaatschapsjaar start op 1 mei en eindigt op 30 april van het daaropvolgende jaar. Zo kun je dus het eerste jaar iets langer dan 12 maanden gebruik maken van alles wat Vereniging Eigen Huis je biedt.
Het lidmaatschap wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, met inachtneming van 1 maand opzegtermijn. Wil je opzeggen, dan moet je dat uiterlijk 1 maand voor het einde van het (lopende) lidmaatschapsjaar aan ons doorgeven. In het voorbeeld dus uiterlijk 30 maart.
De einddatum van je lidmaatschapsjaar vind je in Mijn Eigen Huis. Dit is jouw persoonlijke online omgeving.
Log in op Mijn Eigen HuisContributiebetaling
Je kunt het jaarlijkse contributiebedrag betalen via automatische incasso of via bankoverschrijving. Vergeet bij een bankoverschrijving niet het betalingskenmerk bij de betaling te vermelden. Betaal je niet via automatische incasso, dan worden er € 1,90 administratiekosten extra in rekening gebracht.
De contributie wordt eenmaal per jaar afgeschreven. Bij automatische incasso wordt het contributiebedrag halverwege de eerste maand van het nieuwe lidmaatschapsjaar geïncasseerd. Betaal je via bankoverschrijving, dan ontvang je twee weken voor het nieuwe lidmaatschapsjaar een factuur. Wanneer je nieuwe lidmaatschapsjaar ingaat, vind je terug op je persoonlijke profielpagina 'Mijn Eigen Huis'.
Nee. De contributie betaal je één keer per jaar.
Dit zijn kosten die gemaakt worden voor de druk en verzending van je factuur. In je persoonlijke online omgeving ‘Mijn Eigen Huis’ wijzig je makkelijk en snel je betaalwijze naar automatische incasso.
Log in op Mijn Eigen HuisAls je Vereniging Eigen Huis machtigt, wordt de betaalwijze omgezet naar automatische incasso. Doe je dit tot uiterlijk 6 weken voor de start van je nieuwe contributiejaar, dan geldt de automatische incasso al voor aankomend contributiejaar en betaal je bij de eerste afschrijving van contributie geen administratiekosten (€1,90). Geef je de machtiging korter dan 6 weken voor ingangsdatum af, dan worden de administratiekosten volgend lidmaatschapsjaar niet meer in rekening gebracht.
Het kan zijn dat de betaling en de herinneringsbrief elkaar gekruist hebben. Of dat het afschrijven van de contributie via automatische incasso niet is gelukt. Dit kun je zelf nakijken in je bankafschriften. Is dit niet het geval, neem dan telefonisch contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op het telefoonnummer (033) 450 77 50 op maandag t/m donderdag van 09.00 – 21.00 uur en vrijdag van 09.00 – 16.30 uur.
Neem hiervoor telefonisch contact met ons op. We helpen je graag verder. Wij zijn bereikbaar op het telefoonnummer (033) 450 77 50 op maandag t/m donderdag van 09.00 – 21.00 uur en vrijdag van 09.00 – 16.30 uur.
De contributie kan jaarlijks aangepast worden. Deze aanpassing betreft in de regel maximaal het inflatiepercentage en wordt gebaseerd op de prijsindex, zoals vastgesteld door CBS, met peilmaand september. De algemeen directeur kan, met goedkeuring van de Raad van Toezicht, besluiten tot een hogere aanpassing. Een (eventuele) contributieaanpassing vindt plaats per 1 mei en wordt in april bekendgemaakt in het Eigen Huis Magazine en op deze website. Het aanpassen van de contributie is geregeld in de statuten van Vereniging Eigen Huis (art. 24.2 en 13.3 sub e).
Ja, volgens de wet mag een lid bij een verzwaring van zijn verplichtingen, zoals een contributieverhoging, zijn lidmaatschap per direct opzeggen. Dit geldt zowel voor verhogingen binnen als boven de inflatiecorrectie. Leden hebben hiervoor één maand de tijd na kennisneming van de contributieverhoging.
Staat je vraag er niet bij?
Stel dan je vraag aan een van onze medewerkers via chat, e-mail, Whatsapp of telefonisch.
Neem contact op