Kennisbank
Wij zijn ontevreden over onze VvE beheerder, wat kunnen we doen?
Zijn jullie ontevreden over de VvE beheerder, ga dan als volgt te werk:
Verzamel de klachten
Verzamel eerst alle klachten over de VvE beheerder. Belangrijk is dat duidelijk en concreet wordt waar jullie niet tevreden over zijn. Alleen het feit dat jullie ontevreden zijn, is niet genoeg.
Ga het gesprek aan
Ga met een afvaardiging van de leden een gesprek aan met de VvE beheerder. Laat aan de hand van concrete voorbeelden en documenten zien waar jullie niet tevreden over zijn. Bespreek met elkaar hoe dit kan verbeteren. Leg dit bijvoorbeeld met elkaar vast in meetbare afspraken.
Controleer de opzegmogelijkheid
Controleer of er een opzegmogelijkheid is in de beheerovereenkomst. En zo ja, wanneer. Dan weten jullie wanneer een eventuele nieuwe beheerder zou kunnen beginnen. Het is dan verstandig om al meerdere beheerders te hebben uitgezocht. Is er geen opzegtermijn opgenomen in de overeenkomst, dan moet een redelijke termijn worden gehanteerd. Bijvoorbeeld een maand.
Hoe nu verder
- Geschillencommissie VvE management: voor een klacht over beheerders die aangesloten zijn bij VGM NL
- Voorbeeldbrief beëindiging beheerovereenkomst
- 10 tips voor het vinden van een goede beheerder
- Appartementskopers denken te rooskleurig over de VvE (nieuwsbericht, 2 november 2023)
- VvE-meldpunt: 76 % van respondenten ontevreden over beheerder (nieuwsbericht, 18 juli 2023)