Huiseigenaar
VvE
NieuwsContact
BackEnergierekening 2024 | L...

Hoe energieleveranciers omgaan met zonnepanelen: 10 vragen

De meeste energieleveranciers maken tegenwoordig onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Waar moet je als zonnepaneeleigenaar rekening mee houden? 10 vragen en antwoorden.

man kijkt uit dakraam naast zonnepanelen

Waar kan je als zonnepaneeleigenaar mee te maken krijgen?

Als je zonnepanelen hebt, moet je bij steeds meer energieleveranciers rekening houden met extra kosten of andere maatregelen. Het gaat om de volgende zaken:

  • Extra heffing voor klanten die zonnestroom terugleveren aan het net. Vandebron kwam hier als eerste mee. Inmiddels hebben meerdere leveranciers zo'n heffing. Het worden er ook steeds meer. 
  • Hogere vaste leveringskosten voor klanten met zonnepanelen. Dit is het geval bij Eneco, Coolblue en Greenchoice. 
  • Klanten met zonnepanelen betalen hogere tarieven voor levering van elektriciteit.
  • Nieuwe klanten met zonnepanelen krijgen geen eenmalige korting, klanten zonder zonnepanelen krijgen dat wel.
  • Bij sommige leveranciers heb je met zonnepanelen minder keuze in contracten dan consumenten zonder zonnepanelen. Zo is het bij een aantal leveranciers dan niet mogelijk om een meerjarig contract af te sluiten.
  • Bij sommige leveranciers kan je helemaal geen contract meer afsluiten als je meer stroom opwekt dan je verbruikt.
  • Sommige energieleveranciers hebben de terugleververgoeding verlaagd die je ontvangt voor stroom die je aan het net levert.

Bij sommige energieleveranciers gelden meerdere van deze maatregelen tegelijkertijd.

Waarom doen energieleveranciers dit?

Energieleveranciers zeggen dit te doen omdat ze bij klanten met zonnepanelen hogere kosten hebben. Uit een rapport van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt blijkt dat het om drie soorten kosten gaat:

  • Kosten door de salderingsregeling. Deze regeling houdt in dat klanten de zonnestroom die ze in de zomer terugleveren aan het elektriciteitsnet mogen aftrekken van de stroom die ze ’s winters afnemen. De elektriciteit die de klant teruglevert is vaak minder waard dan de elektriciteit die hij afneemt. Dit komt doordat er op zonnige dagen vaak een overschot aan zonnestroom is.
  • Hogere inkoopkosten. Dit komt onder andere doordat klanten met zonnepanelen relatief weinig stroom afnemen in de zomer, wanneer deze goedkoop is. Hierdoor zijn de gemiddelde inkoopkosten over een heel jaar hoger.
  • Hogere onbalanskosten. Dit zijn de kosten om het elektriciteitsnet in balans te houden. Die zijn hoger bij klanten met zonnepanelen. Dit komt doordat bij hen moeilijker is te voorspellen hoeveel stroom ze precies gaan afnemen.

Energieleveranciers zeggen dat ze deze extra kosten eerder doorberekenden aan alle klanten, maar het eerlijker te vinden om alleen zonnepaneeleigenaren te laten betalen.

Mogen energieleveranciers onderscheid maken tussen consumenten met en zonder zonnepanelen?

Ja, toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aangegeven dat dit mag. Wel moeten extra kosten redelijk zijn. De ACM onderzoekt momenteel of dit het geval is. De resultaten worden in april verwacht.

Mag mijn huidige energieleverancier zo’n maatregel nemen terwijl mijn contract nog loopt?

Als je een vast contract hebt, mag dat niet. Als je een variabel contract hebt, mag de leverancier meestal zo’n verandering doorvoeren op het moment van de eerstvolgende tariefswijziging.

Waar moet ik op letten bij het afsluiten van een nieuw energiecontract?

Wil je een nieuw energiecontract afsluiten en heb je zonnepanelen of wil je deze binnenkort kopen? Dan is het belangrijk om niet alleen naar de prijs voor gas en stroom te kijken. Vergelijk ook hoe het bij verschillende energieleveranciers zit met de volgende zaken:

  • Eventuele extra kosten voor terugleveren zonnestroom aan net
  • Vaste leveringskosten
  • Kortingen, zoals een welkomkorting, loyaliteitsbonus of cashback
  • Hoogte terugleververgoeding voor stroom die je aan het net levert
  • Ben je van plan binnenkort zonnepanelen te nemen? Houd er dan rekening mee dat je hiermee bij een aantal energieleveranciers geen vast, meerjarig contract kunt afsluiten.

Wat betekent dit voor de terugverdientijd van zonnepanelen?

De terugverdientijd zal door de maatregelen van energieleveranciers toenemen. Hoeveel precies is lastig te zeggen. Dit verschilt per maatregel.

Heeft het nog zin om zonnepanelen te kopen?

Ja, zonnepanelen hebben nog steeds veel voordelen. Je verlaagt er direct je energierekening mee, de waarde van je woning stijgt en je draagt een steentje bij aan een beter milieu. Bovendien is de prijs van zonnepanelen de afgelopen jaren flink gedaald.

Lees meer over de voordelen van zonnepanelen

Is er een manier om toch een contract zonder extra kosten te krijgen?

Ja, die is er. Energieleveranciers zijn namelijk verplicht om naast hun eigen contracten ook een zogenoemd ‘modelcontract’ aan te bieden. Dit is een standaardcontract dat is opgesteld door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt. Extra kosten voor zonnepaneeleigenaren zijn hierin verboden. Vaak moet je als consument naar dit modelcontract vragen bij een energieleverancier. Maar let op: met een modelcontract ben je niet per se goedkoper uit dan met een ander contract van dezelfde leverancier. De tarieven kunnen hoger zijn. Houd er bovendien rekening mee dat een modelcontract een variabel contract is waarbij de tarieven elk half jaar veranderen. 

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Vereniging Eigen Huis vindt het niet wenselijk dat energieleveranciers allemaal met verschillende maatregelen komen en hier niet transparant over communiceren. Er dreigt zo een stapeling van losse maatregelen die verduurzaming ontmoedigt in plaats van stimuleert. Mensen met zonnepanelen voelen zich overvallen. Zij worden opeens geconfronteerd met onverwachte kosten en een kleiner aanbod van contracten. Huiseigenaren die ook wel zonnepanelen zouden willen, twijfelen of dit nog wel slim is. Volkomen onduidelijk is welke leveranciers en maatregelen nog volgen. De onzekerheid wordt nog groter doordat omvormers steeds vaker uitvallen vanwege overbelasting van het net. En doordat zonnepaneeleigenaren nu nog nauwelijks betaalbare mogelijkheden hebben om zonnestroom op te slaan of te delen met elkaar. 

Het is hoog tijd dat de regering consumenten gaat beschermen en duidelijke regels maakt. Zij moet zo snel mogelijk met een duidelijk plan komen voor zon op dak. Hierin moet in ieder geval naar voren komen: hoe garanderen we dat huiseigenaren hun investering in zonnepanelen binnen redelijke termijn terugverdienen? Hoe zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk mensen kunnen profiteren van zelfopgewekte, duurzame stroom? En hoe zorgen we voor een rechtvaardige verdeling van lusten en lasten van zonnepanelen tussen verschillende groepen consumenten én bedrijven? Het kabinet moet hier duidelijkheid over geven, zodat huiseigenaren weten waar ze aan toe zijn en de verdere verduurzaming wordt gestimuleerd.   

Hoe zit het met de Collectieve Inkoop Energie van Vereniging Eigen Huis?

Vereniging Eigen Huis heeft met de Collectieve Inkoop Energie te maken met een nieuwe marktsituatie. Veel energieleveranciers kijken nu of een nieuwe klant zonnepanelen heeft of niet. Dit is een gegeven waarmee Vereniging Eigen Huis te dealen heeft. Ook in de Collectieve Inkoop Energie krijgen mensen met en zonder zonnepanelen daarom een aanbod dat op punten verschilt. Zonnepaneeleigenaren kunnen nog steeds rekenen op een zeer aantrekkelijke en scherpe aanbieding. Daarnaast vindt Vereniging Eigen Huis het belangrijk om hier volkomen transparant over te communiceren.

Lees ook

ZonnepanelenAlles over je energierekeningAlles over overstappen van energie

Deel deze pagina

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • mail
  • whatsapp

Direct naar

OpleveringskeuringBouwtechnische keuringHypotheekadviesJuridisch adviesCollectieve Inkoop ZonnepanelenBel de SpoedklusserviceEigen Huis Verzekeringen

Magazine

Magazine
PrivacystatementCookiebeleid & instellingenDisclaimerCVD-meldingAlgemene voorwaardenOpzeggen
facebookinstagramlinkedintwitteryoutube