Energieleverancier failliet: wat nu?
Door de hoge energieprijzen hebben sommige energieleveranciers het moeilijk. Wat kun je doen als jouw energieleverancier failliet gaat of in geldproblemen komt? Wij geven antwoord op veelgestelde vragen.

Wat gebeurt er als je energieleverancier failliet gaat of problemen heeft?
Als je energieleverancier failliet gaat kan die geen energie meer leveren en trekt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de vergunning in. Je wordt dan zo snel mogelijk ondergebracht bij een andere energieleverancier. De nieuwe leverancier neemt hierover contact met je op. Dit geldt ook als de leverancier (nog) niet failliet is, maar bijvoorbeeld wel financiële problemen heeft en de ACM daarom de vergunning intrekt.
Waarom mag ik niet zelf mijn nieuwe energieleverancier kiezen?
Om te voorkomen dat je zonder leverancier komt te zitten, is wettelijk bepaald dat alle klanten verplicht bij een andere leverancier terechtkomen. Op die manier is gewaarborgd dat de levering van gas en elektriciteit gewoon door kan gaan. In sommige gevallen kun je je huidige energiecontract houden, maar meestal geldt bij de nieuwe leverancier een nieuw contract met nieuwe voorwaarden en tarieven. Als je eenmaal bij de nieuwe leverancier zit kun je de nieuwe overeenkomst opzeggen en overstappen naar een leverancier van jouw keuze. Er geldt dan een opzegtermijn van 30 dagen.
Lees meer over overstappenEnergieleveranciers vergelijken
Wil je overstappen naar een andere energieleverancier? Vergelijk actuele aanbiedingen voor vaste, variabele en dynamische energiecontracten via onze Energievergelijker.
Wat kan ik doen als ik geld terug moet krijgen van mijn failliete leverancier?
Van de failliete leverancier ontvang je een eindafrekening. Als blijkt dat je meer betaald hebt dan dat je aan energie verbruikt hebt, moet je geld terugkrijgen. Je kunt dit bedrag indienen bij de curator van de failliete leverancier. De kans is groot dat de failliete leverancier onvoldoende geld heeft om je terug te betalen. Betaal je via automatische incasso, dan kun je de bank vragen de automatische incasso van de laatste acht weken terug te storten op je bankrekening (storneren). Zodra je de eindafrekening ontvangen hebt, kun je checken in hoeverre je het voorschot dat je hebt laten terugstorten kunt verrekenen met het bedrag dat je van de leverancier tegoed hebt. Je loopt hierdoor wel het risico dat je een aanmaning ontvangt en, als je dan nog niet betaalt, met incassokosten te maken krijgt.
Voor meer informatie ga naar de ACM ConsuWijzer.