Energierekening blijft slecht controleerbaar
De jaarafrekening energie blijft onduidelijk en slecht controleerbaar. Dat blijkt uit een steekproef van Vereniging Eigen Huis onder haar leden. Energieleveranciers moeten de energienota eenvoudiger maken en er moet een standaardisatie komen zodat het vergelijken van energiecontracten en het controleren van de energierekening makkelijker wordt, vindt de vereniging.
Huiseigenaren denken de jaarafrekening te begrijpen, maar dit blijkt niet altijd zo te zijn. Financieel specialist Karin Boog sprak met leden over hun jaarafrekening: “De meeste leden checken vooral hun energieverbruik. Wanneer ik doorvroeg op de jaarafrekening en hen vroeg om termen uit te leggen, begrepen zij het niet terwijl zij dachten van wel. Leden vinden de termen verwarrend en het helpt niet dat de lay out van de rekening bij elke leverancier anders is.” Hierdoor blijft de energierekening slecht te controleren voor consumenten. Daarom vindt Vereniging Eigen Huis dat energieleveranciers de jaarafrekening makkelijker moeten maken door een heldere uitleg en een duidelijk overzicht te geven. Uit de energiemonitor 2024 van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt ook dat 36% van de consumenten het moeilijk vindt om energieleveranciers goed te vergelijken omdat zij op hun eigen manier de kostenopbouw weergeven. De vereniging gaat daarom in gesprek met de ACM over de mogelijkheid van standaardisatie van de jaarafrekening. Wanneer alle leveranciers dezelfde kostenopbouw en begrijpelijke termen gebruiken kan de consument de energierekening beter controleren en contracten makkelijker vergelijken.
Verwarring maandelijks kostenoverzicht en jaarafrekening
Boog: “Er is veel verwarring tussen de maandelijkse verbruikskostenoverzichten en de jaarafrekening. De maandelijkse overzichten bekijken leden vaak wel en vinden ze overzichtelijk. Naar de jaarafrekening wordt minder vaak gekeken en als zij deze bekijken checken ze vooral of en hoeveel geld zij terugkrijgen of moeten betalen.” Ook uit de energiemonitor van de ACM blijkt dat maar 37% van de consumenten diverse posten op de jaarafrekening doorgenomen heeft. Toch blijft het belangrijk om de afrekening te controleren zegt Boog. “Tijdens het doornemen van verschillende jaarafrekeningen met leden ontdekte ik een fout in de netbeheerkosten. Daarom is het zo belangrijk dat consumenten de jaarafrekening zelf kunnen controleren. Zij mogen niet benadeeld worden.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
Heeft u weleens uw gedrag aangepast n.a.v. het verbruikskostenoverzicht?
Verbruik belangrijk
Uit de steekproef van Vereniging Eigen Huis blijkt dat leden vooral geïnteresseerd zijn in het verbruik en de kosten per maand. Meer dan driekwart van de respondenten kijkt maandelijks naar het verbruikskostenoverzicht. Ook blijkt dit overzicht vaak invloed te hebben op het gedrag. Bijna de helft van de leden past naar aanleiding van het maandelijkse overzicht weleens het gedrag aan.
Energiemonitor ACM Meer over je jaarafrekening